Aksjemarkedet endrer "drømmedama"

Pressetalsmann på Oslo Børs Tor Arne Olsen mener det er en sammenheng mellom svingninger i aksjemarkedet og hvilken kvinnetype aksjemeglerne tiltrekkes av. I oppgangstider etterspørres høy blondinefaktor, mens i nedgangstider søker meglerne tilflukt hos kvinner som gjør dem trygge.

Publisert
Sist oppdatert

Skjønnhet defineres av øyet som ser, men hva som er skjønt styres også av aksjemarkedet.

Dette er konklusjonen i en studie som hevder at den mannlige tolkningen av hva som gjør en kvinne attraktiv har en sammenheng med det økonomiske klimaet. Dette begrunnes ved at menn i de sorgløse sekstiårene beundret kvinner som Audrey Hepburn, Julie Christie, og fotomodellen Twiggy.

Mens ikonene fra de litt mindre velstående nittiårene var mer modne, fyldige figurer som Anna Nicole Smith og Sharon Stone.

- Man kan si det slik, vi menn ønsker en vi kan ha det gøy med når alt går bra, og en som kan ta vare på oss når det går dårlig, skriver forskeren Terry Pettijohn.

Pettijohns team av psykologer fra Pennsylvania kom frem til konklusjonen etter å ha studert mer enn 40 år med midtsidepiker i Playboy.

Psykologteamet sammenlignet kroppsfigurene og ansiktene til alle Playmatene mellom 1960 og 2000, og satt sammen resultatene med en årlig måling som viste arbeidsledighet, giftemål og drap i USA.

- Når de sosiale og økonomiske forhold var vanskelige, ble eldre, rundere og høyere midtsidepiker valgt, og det var omvendt når forholdene ble bedre. Da ble de yngre, tynnere og lavere kvinnene foretrukket, sier Pettijohn.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer