Aldri før har så mange søkt

Rekordmange ønsket å handle på kreditt.

KREDITT: Flere enn noen gang tidligere søker om å handle på kreditt, ifølge statistikk fra Expedian. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB.
KREDITT: Flere enn noen gang tidligere søker om å handle på kreditt, ifølge statistikk fra Expedian. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forrige uke gikk årets store handledag av stabelen. Nemlig black friday, som de senere årene er blitt utvidet til black week med ukelange tilbud i en rekke butikker og kjeder.

Nordmenn har i flere år nærmest gått mann av huse for å sikre seg noen skikkelige kupp på alt fra teknologiprodukter til servise, og tross coronapandemien er 2020 intet unntak.

Høy økning

Blant annet rapporterer Nest, leverandør av betalingstjenester, en massiv økning i betalinger forrige uke. Men ikke på black friday – da sank antall transaksjoner stort.

– Det er ingen tvil om at Black Friday er blitt til Black Week, sier handelsanalytiker i Nets, Ardalan Fadai, i en pressemelding.

Og legger til:

– Årets Black Friday gikk mye roligere for seg enn i fjor, men det var fortsatt den dagen vi handlet mest. Tallene forøvrig viser at handelen har begynt å spre seg over flere dager, i takt med at stadig flere nettbutikker har innført Black Week. Nordmenn jaktet på gode tilbud hele uken, så det er slutt på å sitte oppe og netthandle hele black friday-natten.

Flere vil betale på kreditt

Samtidig melder analyseselskapet Experian at antall søknader om for å handle på kreditt under årets store handledag, steg i været.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer