Inkasso

– Aldri sett så mange inkassosaker

Forbrukerrådet påpeker ubalanse mellom forbrukervern og kreditorvern innen inkasso.

EKSPLOSIV VEKST: Det fryktes inkassoeksplosjon på nyåret. Foto: NTB
EKSPLOSIV VEKST: Det fryktes inkassoeksplosjon på nyåret. Foto: NTB Vis mer
Publisert

– Jeg har jobbet med inkasso i nesten 20 år og det har aldri vært så høy inkassogjeld som nå. I tillegg har det heller aldri vært så mange inkassosaker som de siste to til tre årene, sier daglig leder Geir Grindland i Inkassopartner til DinSide.

Christine Spersrud Haug, bransjeleder i Virke Inkasso, bekrefter at gjelda er rekordhøy nå, sammenlignet med de siste tjue årene, blant annet på grunn av økte muligheter for kjøp av varer og tjenester på kreditt.

Ser vi på Finanstilsynets statistikk, var det i første halvår av 2010 i underkant av 3,5 millioner inkassosaker under utførelse, mens det i første halvår av 2021 er nesten 6,3 millioner inkassosaker.

– Når det gjelder inkassostatistikken, viser tendensen over årene stort sett alltid økning i antall saker - med unntak av under pandemien, der antallet saker faktisk har falt. Det melder de største aktørene hos oss, som har rundt 80 prosent av markedet, sier Haug i Virke Inkasso til DinSide.

Haug påpeker at mange har brukt pandemien på å betale gammel gjeld, og at det ikke har vært de samme mulighetene for forbruk når samfunnet har vært nedstengt.

Kan bli inkasso-skred

Tidligere i høst har DinSide imidlertid også skrevet om inkasso-eksplosjonen som ventes på nyåret etter at flere kreditorer har latt være å sende saker til inkasso under pandemien, men som nå er i ferd med å jobbe seg gjennom bunken.

Inkassobyråene Intrum og Kredinor har fortalt DinSide at de ser stadig flere som sliter med å betale faste regninger, som mobilabonnement og strømfakturaer, men at det totale volumet inkassosaker er noe lavere enn de hadde forventet.

FYFAEN: «Luksusfellen»-paret får sjokk når de får se hvor mye de har i gjeld. Video: Viaplay Vis mer

– Inkasso er viktig, men...

Under Virke Inkassos fagdag i Oslo nylig, hvor DinSide deltok, holdt fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet et foredrag om deres erfaringer med inkassobransjen under pandemien.

– Vårt grunnsyn på inkasso er at det oppfyller en viktig samfunnsfunksjon, understreker Jensen.

– Problemet med inkasso er uansvarlig tildeling av kreditt og utsatt betaling - herunder «kjøp nå, betal seinere» - og regelverket for inkasso, fortsetter han.

Haug i Virke Inkasso framholder at bransjen er veldig opptatt av å følge tettere opp sårbare gruppen som har opparbeidet seg stor og komplisert gjeld, som de ikke klarer å få oversikt over.

– Vi vil gi dem god kunderådgivning, og det skal lønne seg å ringe inkassoselskapet ditt for å få oversikt og lage en nedbetalingsplan. Ofte er inkassoselskapene den første formen for tidlig gjeldsrådgivning denne gruppa møter, og bransjen er opptatt av å møte dem på en ordentlig og profesjonell måte, sier hun.

Savner bedre forbrukervern

Når det gjelder problemet med inkassoregelverket, mener Forbrukerrådet at det er i disfavør til forbrukerne. De mener det er usunn balanse mellom forbruker- og kreditorvern, samt at det er kunstig høy inkasso-etterspørsel.

- Et velfungerende inkassoregister er viktig å få på plass. Det er blant annet viktig at inkassoregisteret er så nær sanntid som mulig, sier Jensen.

- I tillegg mener Forbrukerrådet at inkassobransjen tåler kutt i inkassosalærene. Selv om inkassogebyrene allerede er satt ned, er de fortsatt høye sammenlignet med eksempelvis Sverige, sier Jensen videre.

Den forrige regjeringen kuttet opp mot 50 prosent i inkassogebyrene med virkning fra 1. oktober i fjor. Virke Inkasso mener det er viktig å først se hvordan dette vil slå ut i bransjen, før det hasteinnføres flere kutt.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer