Vinmonopolet

«Aldri» skjedd før

Ny trend.

SALGSØKNING: Salget av alkoholfrie varer, fruktvin og sider økte mest i 2023. Foto: Berit Roald / NTB
SALGSØKNING: Salget av alkoholfrie varer, fruktvin og sider økte mest i 2023. Foto: Berit Roald / NTB Vis mer
Publisert

Forrige uke skrev DinSide at 1. januar endres prisen på 26 000 varer hos Vinmonopolet. Nå har også salgsoversikten for hele 2023 kommet, og man kan se hvilke varer som forbrukerne kastet seg etter i fjor.

Salget på alkoholfrie varer, fruktvin og sider økte mest i 2023.

Førstnevnte gikk fra å selge over 937 191 i 2022 til over 1,1 million liter i 2023, mens fruktvin hadde en salgsøkning på 23,3 prosent og sider på 14,3 prosent.

- Avgjørende for hva folk velger

Jens Nordahl, presseansvarlig i Vinmonopolet, kommer med følgende kommentar om den nye trenden.

- Denne vridningen i salget mot kategorier med lavere sukker-, alkohol- og kaloriinnhold skyldes både trenden om å være bevisst på det man spiser og drikker, men speiler også klimaendringene. Særlig er temperaturen avgjørende for hva folk velger å kjøpe. Varmere klima favoriserer salget av lette og lyse kategorier, forteller han.

Nordahl informerer også om at det er første gang det blir solgt mer enn én million liter alkoholfrie drikker i løpet av ett kalenderår.

- Første gang noensinne

Det var ikke bare salget av alkoholfrie varer som var historisk i 2023. Det informeres også om at det varme været i juni medførte en historisk sammensetning i Vinmonopolets salg.

- For første gang siden 2000, antakelig også for første gang noensinne, har vi solgt mer hvitvin enn rødvin i løpet av én kalendermåned. Temperaturen styrer i stor grad hva folk kjøper, denne salgsrekorden skyldes altså hetebølgen, forteller Nordahl.

Totalt ble det solgt 669 tusen liter mer i 2023 sammenliknet med 2022. Rødvin som det helt klart selges mest av gikk ned fra 42,6 millioner liter til 40,5.