Identitets-tyveri er et økende problem. Hvordan kan du unngå å bli lurt?
KimJansson
Publisert Sist oppdatert
Flere og flere nordmenn melder om at de har blitt frastjålet identiteten sin, melder Datatilsynet.
- Om utviklingen forsetter slik det ser ut i dag, vil hver enkelt nordmann måtte regne med å bli utsatt for denne typen tyveri flere ganger i løpet av livet, sier senioringeniør Atle Årnes i Datatilsynet.
En stor andel av henvendelsene som kommer til Datatilsynet, dreier seg om ID-tyveri på nettet. Før jul i fjor skrev DinSide om en professor ved Universitetet i Bergen, som ganske enkelt og greit klarte å hacke en nettbank-ID.
- Sikkerheten ved autentiseringen eller påloggingen er meget svak. Vi har vist at det er mulig å stjele identitet, sa professor Kjell Jørgen Hole til DinSide i fjor.
Slik forebygger du
Pass på hvor du oppbevarer dokumenter med personopplysninger. Foto: Colourbox.comVis mer
Her er Datatilsynets retningslinjer for at du skal, så langt det er mulig, unngå at andre misbruker identiteten din.
Unngå å oppgi personlig informasjon til ukjente på telefon, gjennom e-post, eller over Internett med mindre det er du selv som har tatt initiativ til kontakten.
Legg aldri igjen personinformasjon hos selskaper du ikke vet nok om.
Husk at passord og PIN-koder er personlige, og skal ikke gis til andre.
Du bør ha en postkasse med lås. Postkassen vil kunne være et førstevalg for kriminelle som ønsker informasjon om deg.
Rive i stykker dokumenter som inneholder personopplysninger, før disse kastes i avfallsdunken. Dokumenter som har spesiell beskyttelsesverdi, slik som PIN-koder og lignende, bør brennes eller ødelegges på annen måte.
Informasjon som kan gi tilgang til beskyttelsesverdig informasjon, bør ikke ligge i lommebok eller vesker.
Klikk aldri på lenker i e-post fra institusjoner du tilsynelatende kjenner for så å legge inn personinformasjon på siden du kommer til; skriv heller inn adressen du kjenner fra før.
Bruk brannmurer, virusprogrammer, antispionprogrammer til å beskytte din private datamaskin.
Ikke bruk for enkle passord på dine kundesider, din nettbaserte e-post eller andre sider med beskyttelsesbehov. Vær oppmerksom på at noen virksomheter beskytter passordet ditt for dårlig - derfor kan det være lurt å unngå å bruke samme passord flere steder.
Ha dine personlige data på et sikkert sted.
Sjekk om forbindelsen er beskyttet (kryptert) ved utveksling av persondata.
Vær oppmerksom på at det går an å reservere seg mot at noen endrer din postadresse via Internett. Kontakt eventuelt Posten om dette.
En varselslampe bør lyse hos deg, dersom du opplever noen av de følgende tingene:
Du mottar regninger for produkter du ikke selv har bestilt
Uventede disposisjoner fremgår på din kredittkortregning
Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om dette
Du mottar varsel om at adresseendring er mottatt
Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført
Dersom du mottar gjenspartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha tatt initiativ til aktiviteter som gjør dette nødvendig.
Dessuten bør du sjekke følgende:
Kontroller nøye dersom du får adressert post du ikke forstår grunnlaget for, for eksempel en faktura, et avtaleforslag, etc.
Før jevnlig kontroll med at det ikke er unormale eller ukjente transaksjoner på dine konti. Vær spesielt oppmerksom på konti med tilknyttet kredittkort.
Vær oppmerksom på at du selv kan sjekke hvilken adresse du står registrert med i Folkeregisteret. Dette kan du gjøre via innloggingstjenesten minside.
Hvis du oppdager at noen har stjålet ID-en din på en eller annen måte, bør du gjøre følgende:
Ta kontakt med alle virksomheter hvor du har aktiva for å sjekke omfanget av eventuelle ID-tyveriet
Be om frivillig sperring av kreditt hos kredittopplysningsbyråene. De fleste som yter kreditt vil hente inn kredittverdighet hos slike selskaper, en telefon til disse vil kunne verne deg mot ytterlig skade. Dun & Bradstreet, telefon 22 45 92 00 CreditInform AS, telefon 815 55 454 Lindorff Decision AS, telefon 24 17 80 00
Steng umiddelbart konti som har blitt utsatt for uautoriserte disposisjoner. Be om skriftlig bekreftelse på at stengning er foretatt.
Sørg for å påpeke urettmessige transaksjoner umiddelbart ovenfor kreditt- eller kortselskap.
Om du har mistanke om urettmessig endring av postadresse, ta umiddelbar kontakt med Posten.
dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi
bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene
våre.