– Alvorlige brudd på pengespillregelverket

Lotteritilsynet gjennomførte tilsyn på TV-kanalene til Nent og Discovery.

FLERE BRUDD: Lotteritilsynets tilsyn avdekket flere reklamebrudd på kanalene til Discovery. Foto: Foto: Terje Bendiksby / NTB
FLERE BRUDD: Lotteritilsynets tilsyn avdekket flere reklamebrudd på kanalene til Discovery. Foto: Foto: Terje Bendiksby / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En ny regel i kringkastingsloven som trådte i kraft fra 1. januar, gjør at Medietilsynet kan pålegge norske TV-distributører å gripe inn og stanse markedsføring på TV for pengespill som ikke har tillatelse i Norge.

Etter innføringen har Lotteritilsynet gjennomført tilsyn hos både Nent Group og Discovery Communications. I gjennomgangen, som inneholder 42 opptak på over 90 timer, fant Lotteritilsynet reklame for flere spillselskaper på Discovery-kanalene Fem, Max, Vox og Eurosport Norge.

– Dette er klare og alvorlige brudd på markedsføringsforbudet i pengespillregelverket, og vi har anbefalt Medietilsynet å sette i verk tiltak etter kringkastingsloven for å stanse den ulovlige reklamen, sier Atle Hamar, direktør i Lotteritilsynet i en pressemelding.

Mari Velsand, direktør i Medietilsynet sier at de nå vurderer om det er grunnlag for å gi norske distributører pålegg om å fjerne reklamen for pengespill som ikke har tillatelse i Norge.

– Vi ser på flere muligheter, både avtalemessige løsninger og tekniske muligheter, for å stanse markedsføringen, sier Velsand.

Ingen brudd hos Nent

I tilsynet fant Lotteritilsynet ingen brudd på regelverket hos TV-kanalene til Net Group, noe Medietilsynet er fornøyd med.

– Vi oppfordrer Discovery til å vise samfunnsansvar på samme måte som Nent Group har gjort, og å slutte å sende reklame for pengespill som ikke er tillatt i Norge, sier Velsand.

– Ikke overrasket

I en uttalelse til Kampanje sier Espen Skoland, nordisk kommunikasjonsdirektør og operativ leder i Discovery i Norge, at han ikke er overrasket over at Lotteritilsynet mener at reklamene er i strid med det norske regelverket, men at de forholder seg til EØS-regelverket.

- Reklamene er imidlertid en del av våre sendinger sendt fra andre EØS-land hvor denne typen markedsføring er tillatt og sendingen er derfor også lovlig. Vi forholder oss til EØS-regelverket, herunder senderlandsprinsippet. Lotteritilsynets vurdering endrer ikke dette, sier han til Kampanje.

Saksøkte staten

Kort tid etter det nye forbudet trådte i kraft, valgte Discovery å saksøke staten. Discovery uttalte den gang at de mener at forbudet er i strid med EØS-reglene.

På samme tidspunkt opplyste Nent om at de ikke vil sende spillreklame.

Oslo tingrett har senere avvist søksmålet med den begrunnelse at søksmålet ikke oppfyller søksmålsvilkårene, skrev Kampanje i januar. Discovery har senere anket avvisningen.

I Norge er det nå kun Norsk Tipping og Rikstoto som lovlig kan markedsføre og tilby pengespill.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer