En ny regel i kringkastingsloven som trådte i kraft fra 1. januar, gjør at Medietilsynet kan pålegge norske TV-distributører å gripe inn og stanse markedsføring på TV for pengespill som ikke har tillatelse i Norge.
Etter innføringen har Lotteritilsynet gjennomført tilsyn hos både Nent Group og Discovery Communications. I gjennomgangen, som inneholder 42 opptak på over 90 timer, fant Lotteritilsynet reklame for flere spillselskaper på Discovery-kanalene Fem, Max, Vox og Eurosport Norge.
– Dette er klare og alvorlige brudd på markedsføringsforbudet i pengespillregelverket, og vi har anbefalt Medietilsynet å sette i verk tiltak etter kringkastingsloven for å stanse den ulovlige reklamen, sier Atle Hamar, direktør i Lotteritilsynet i en pressemelding.
Mari Velsand, direktør i Medietilsynet sier at de nå vurderer om det er grunnlag for å gi norske distributører pålegg om å fjerne reklamen for pengespill som ikke har tillatelse i Norge.
– Vi ser på flere muligheter, både avtalemessige løsninger og tekniske muligheter, for å stanse markedsføringen, sier Velsand.
Ingen brudd hos Nent
I tilsynet fant Lotteritilsynet ingen brudd på regelverket hos TV-kanalene til Net Group, noe Medietilsynet er fornøyd med.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger