All erfaring tilsier at DinSides lesere er ivrige netthandlere, og vi har derfor skrevet mye om diverse aspekter ved netthandel de siste årene. Blant annet har vi i en rekke artikler satt fokus på fraktkostnadene, som kan være lette å glemme i gleden over å ha funnet et tilsynelatende svært rimelig produkt.
I dag skal vi se nærmere på et annet aspekt ved fraktkostnadene. For hvem er det egentlig som blir sittende med regningen når du som forbruker bestemmer deg for å benytte deg av Angrerettloven?
Les mer om Angrerettloven her.
Frakt og retur-frakt
Vel, det vi først må ha klart for oss, er at det ved bruk av angreretten oppstår fraktkostnader to ganger: Først de opprinnelige fraktkostnadene ved å bringe varen fra selger til deg. Deretter retur-fraktkostnadene for å returnere varen fra deg til selger.
1. De opprinnelige fraktkostnadene: Selger
La oss starte med den positive nyheten: De opprinnelige fraktkostnadene skal betales av selger. Dette står riktignok ikke i klartekst i Angrerettloven, men ifølge Anne Sofie Faye-Lund, seniorrådgiver i Forbrukerrådet er det ingen tvil om at loven skal tolkes slik.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger