- Apple bør åpne for salg til andre aktører

Men Forbrukerombudet griper ikke inn i iPhones binding til NetCom.

Publisert
Sist oppdatert

Er du en av dem som ønsker deg iPhone, men ikke vil binde deg til NetCom i et år? Da er du ikke alene. En rekke forbrukere har kontaktet Forbrukerombudet i sommer, og klaget på at telefonen kun kan kjøpes med abonnement.

Forbrukerombudet mener at NetComs iPhone-vilkår er i samsvar med kravene som stilles til mobilbransjen. - Men Apple bør åpne for salg til andre aktører, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

Valgfrihet er målet

Forbrukerombudet ønsker valgfrihet for forbrukerne, uansett om det gjelder tv-kanaler, musikk eller mobiltelefoner, og har diskutert saken med NetCom. Forbrukerombudet sier han er fornøyd, men det er fortsatt ikke mulig å komme seg ut av bindingstiden uten å betale for det.

Det er også fullt mulig å bruke iPhone selv om du har andre operatører, men det koster. Forbrukere kan si opp avtalen dagen etter at de har kjøpt telefonen, dersom de ønsker, men de må da betale et oppsigelsesgebyr.

Disse gebyrene varierer i størrelse, alt ettersom hvilken pakke du har kjøpt, fra 2.400 til 3.500 kroner. Men dette gjør altså at den populære telefonen blir tilsvarende dyrere å kjøpe - for mange uforholdsmessig dyr?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer