Årets tøffeste amerikanere

Som MC-fan har man ofte et hat- eller elsk-forhold til Harley. Etter en dags råning på Street Rod og Buells Lightning CityX, har jeg blitt nødt til å bite i meg mine fordommer.

Publisert
Sist oppdatert

Det finnes alltid unntak som bekrefter regelen, men grovt sagt kan man dele norske MC-fans i tre grupper: Harleykjørerne, japsekjørerne og spagetti-elskerne. Og etter å konsekvent ha kjørt japsesykkel i 16 år er det ikke til å legge skjul på hvilken gruppe jeg selv har tilhørt: I min omgangskrets har vi hovedsaklig sett på Harley som syklene for de som bare vil kjøre rett fram i rolig tempo, eller som får kick av å cruise opp og ned Karl Johans gate i rolig tempo og med åpne eksospotter.

Så feil kan man altså ta.

Harley-Davidson lager jo heldigvis ikke bare en type sykler, noe som ble tydelig for alle da V-Roden kom med sin 60 graders Porsche-utviklede motor for noen år siden. Buell-syklene, som jo også er en del av Harley-Davidson familien - ser i tillegg perfekte ut for de av oss som liker stoppies og heftige nedlegg.

Våre valg

Valget av testsykler falt derfor på de to modellene som i størst grad appellerte til rampen i oss; den helt nye Street Rod som sies å ha en motor med krutt, og Buells XB9SX, eller Lightning CityX. Trykk her for spesifikasjoner.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.