Åtte av ti har tapt på fastrenteavtale

Tall fra Lånekassen viser at flytende rente har vært mest lønnsomt.

Ler hele veien til banken? Sjansen er liten for det hvis du har bundet renten hos Lånekassen. Åtte av ti går nemlig med tap.  Foto: PantherMedia
Ler hele veien til banken? Sjansen er liten for det hvis du har bundet renten hos Lånekassen. Åtte av ti går nemlig med tap. Foto: PantherMedia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I løpet av de siste årene har det vært mulig å binde studielånsrenten til lave satser. Lånekassen har kommet med det ene rekordlave tilbudet etter det andre.

Siden 1999 har 667.298 kunder valgt å binde renten i Lånekassen. Men har det vært lønnsomt? Antageligvis ikke.

Norges Bank: Snart øker renten

De fleste taper

DinSide har fått tilgang til en oversikt fra Lånekassen som viser om fastrentetilbudene fra 1999 og frem til i dag har vært lønnsomme for kundene eller ikke.

Oversikten til Lånekassen viser at i åtte av ti tilfeller hadde kundene vært bedre tjent med å beholde flytende rente på lånet.

Det er likevel store forskjeller. Den aller gunstigste fastrenten var den første som Lånekassen hadde ute. Den gang kunne kundene binde renten på 5,6 prosent, mens snittet for den flytende renten var 7,4 prosent i de tre påfølgende årene.

Les også: Ta grep med boliglånet

Må vente på svaret

Fasiten for de nyeste fastrentetilbudene blir ikke klar før avtaleperioden er over. Det er først når man kan sammenligne med de flytende rentene i perioden at man kan fastslå om avtalen var mest lønnsom for deg eller Lånekassen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer