Åtte ulike bankkunder

Forskerne definerte åtte ulike typer bankkunder. Se hvilken type du er.

Publisert
Sist oppdatert

Reflektert tillit/pris. Kunden forholder seg til banken på en økonomisk fornuftig, forutsigbar og rasjonell måte. Er godt orientert, og har selv valgt billigste bank.

Reflektert tillit/relasjon. Kunden er mest opptatt av service og det å ha et godt forhold til noen i banken. Er klar over at han kan få bedre banktilbud andre steder, men pris er ikke alt.

Ureflektert tillit/manglende interesse. Kunden vil bruke minst mulig tid, krefter og ressurser på banksaker. Hun har andre ting å gjøre. Synes også at banksysler er kjedelig.

Ureflektert tillit/dårlig informert. Kunden er ikke klar over at han har dårlige betingelser i sin bank. Han tror tilbudet er bedre enn det er. Banken har gitt mangelfull eller lite informasjon. Han er derfor lurt av banken. Gjelder mange eldre.

Reflektert mistillit/pris. Kunden er klar over at betingelsene i banken er dårlig, og er misfornøyd med det. Hun ønsker seg til en billigere bank.

Reflektert mistillit/relasjon. Kunden er misfornøyd med kundebehandling og service i banken, ikke betingelsene. Ønsker seg til en bank med bedre service.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer