Autoritetstrikset

Essensen her er at vi hører på mor, far, storebror, kjendiser, eksperter og myndighetene.

Publisert
Sist oppdatert

Autoritetstrikset går ut på å bruke autoriteter til å gjøre et produkt attraktivt nok til at du kjøper det.

Funker

Dette trikset er eldgammelt, men blir fortsatt brukt daglig innen salg og markedsføring.

Allerede som barn lærer vi å gjøre som mor og far sier. Nordmenn er riktignok mindre autoritetstro enn for eksempel engelskmenn, men vi er likevel relativt lovlydige av oss.

Dette vet selgere og spesielt reklamefolk, og de utnytter det hemningsløst.

Noen eksempler

Du skal kjøpe offroadsykkel, og selgeren argumenterer for en Merida-sykkel med at det er sykkelen som Gunn Rita Dahle ble verdensmester på i fjor.

Du og sønnen din er i sportsbutikk for å kjøpe fotballsko. Like ved fotballskohylla henger svære plakater der Ronaldo og Ruud van Nistelroy reklamerer for Nike.

På TV2: Knut Bjørnsen reklamerer for eiendomsmeglerkjeden Notar.

En annen variant er der kjendiser bruker navnet sitt som merkenavn for egne kolleksjoner. Vegard Ulvang, Bjørn Dæhlie, Kari Traa og Lasse Kjus er blant eksemplene.

I reklame brukes ofte såkalte eksperter som sannhetsvitner, for eksempel at tyggegummien Extra er "anbefalt av Den norske tannlegeforening".

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer