Av-og-til ut mot Vinmonopolets spritkalender

I en adventskalender fra Vinmonopolet tilbys 24 spritflasker fram mot jul. Det får organisasjonen Av-og-til til å reagere.

FÅR KRITIKK: Vinmonopolet selger julekalender med sprit i hver luke. Det får Av-og-til til å reagere. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
FÅR KRITIKK: Vinmonopolet selger julekalender med sprit i hver luke. Det får Av-og-til til å reagere. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix Vis mer
Publisert

– Jeg synes ikke dette er i tråd med Vinmonopolets ­samfunnsansvar. Det skal avgrense skadevirkningene av alkohol gjennom å sikre ­ansvarlig salg av alkohol, sier daglig leder Randi ­Hagen Eriksrud i Av-og-til til Vårt Land.

I én av drikkekalendrene som Vinmonopolet tilbyr, er det 23 ­flasker med to centiliter og én ­flaske med fire centiliter som er til julaften.

– Barn med foreldre som drikker for­ ­mye, trenger ikke at Vinmonopolet gir foreldrene enda en grunn til å åpne en flaske hver dag i førjulstiden, seier Eriksrud.

Vinmonopolet viser til at kalenderen er et produkt som finnes i bestillings­utvalget.

– I samsvar med EØS-avtalen er Vinmonopolet ­pliktig å gi grossistene markeds­tilgang til bestillingsutvalget, så lenge produktene grossistene ­melder på ikke er i strid med norsk regelverk.

Asp viser også til at julekalendere med øl har vært i salg i dagligvarebutikker i flere år.

– Jeg tror nok vi har noen grossister som kan ha blitt inspirert av denne ­trenden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer