Bank-problemer løst

DNBs og Sparebank1s nettløsninger var nede en periode onsdag ettermiddag. Også Vipps hadde problemer. Alle problemene skal nå være løst.

PROBLEMER: Både DNB og Sparebank1 opplever problemer. Foto: Elisabeth Dalseg
PROBLEMER: Både DNB og Sparebank1 opplever problemer. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Feilen skal nå være rettet hos bankinfrastrukturen-leverandøren, og vippsingen ser ut til å fungere som den skal igjen, skriver kommunikasjonssjef Caroline Lunde i Vipps i en SMS til Dagbladet klokka 16.19, og legger til at de fortsatt overvåker situasjonen.

Også DNB bekrefter at problemene er løst.

- Problemet skal være løst hos oss også, og ting skal fungere som det skal, sier kommunikasjonsrådgiver Lukas Loeb til Dagbladet.

Det var tidligere onsdag ettermiddag at DNB meldte på sine nettsider at de hadde problemer med overføring på mobil, betaling av regninger på mobil, innlogging, samt betalinger og overføringer i nettbanken.

ID-SJEKKEN: Er du usikker på hvordan du skal gå fram for å utføre ID-sjekken? Da kan du ta en titt på denne videoen. Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Problemet lå hos underleverandøren Tieto Every som opplevde tekniske problemer.

- Dette pårvirker tjenester hos flere banker. For våre kunder er det problemer med å logge inn i mobil- og nettbank, og treghet med å få opp kontoinformasjon. Tieto Every har identifisert feilen, og jobber med å løse det, sa kommunikasjonsrådgiver i DNB til Dagbladet.

Problemene rammet også Vipps, bekreftet kommunikasjonssjef Lunde overfor Dagbladet.

- Det er omtrent 60 prosent som ikke får gjennom vennebetaling i Vipps. Årsaken er feil på bank-infrastrukturen, sa kommunikasjonssjefen til Dagbladet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer