«Ikke bit på kroken» fortalte Skandiabanken i sitt nyhetsbrev nylig.
E-posten ba kundene følge en lenke for å få tips om hvordan man unngår å bli lurt av svindel som phishing.
Ironisk nok er det første tipset Skandiabanken gir, etter at du har trykket på lenken de selv oppgir: «Unngå lenker».
Lenken i nyhetsbrevet er dessuten svimlende 192 tegn lang, og viser til domenet «tr.anpdm.com».
Da er det greit å minne om et annet vanlig sikkerhetstips fra både banker og nettsider som Dinside: Aldri trykk på lange og rare lenker som går til andre adresser enn bankens.
- Bankene sier stadig at vi ikke må gå på phishing, for banken ville aldri gjort sånn og slik. Samtidig sender de ut e-poster som er til forveksling lik phishing. Det er utrolig fiffig, sier forsker Åsmund Ahlmann Nyre ved Sintef IKT til Dinside.
LES OGSÅ: Hva er phishing, og hvordan kan jeg unngå det?
Overraska og oppgitt
Han kaller det fiffig, men synes først og fremst det er ironisk, dobbeltmoralsk og potensielt dårlig gjort overfor kunder som blir lurt av svindlere.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger