Bedre trening uten pauser

Kaster du bort tid på treningssenteret? Her er rådene for å trene mer effektivt og få bedre resultater:

Publisert
Sist oppdatert

I reklamen har de god kondisjon, brede smil og all verdens tid ved apparatene.

Men i virkeligheten har du flere avtaler før og etter trening og vil helst ikke bruke mer tid enn absolutt nødvendig ved apparatene.

Slik trener du maksimalt på under 45 minutter:

Husk oppvarmingBåde armer og ben trenger oppvarming før du begynner på vektene. Men det holder med ti minutters kombinasjon av jogging og armbevegelser for å bli varm.

To repetisjonerDe fleste ekspertene vil anbefale tre runder ved hvert apparat og en belastning som lar deg løfte 10 - 12 ganger.

Men om du vil kutte ned på tiden, kan du droppe den siste repetisjonen. En undersøkelse ved University of Kansas viser at den største effekten av treningen kommer etter første og andre runde på apparatet.

Vent tre minutterSlitne muskler trenger hvile. Men tre minutter er nok.

Den amerikanske undersøkelsen viser også at de som venter i tre minutter, yter over 30 prosent bedre i andre runde enn de som bare venter et minutt. En pause på fem minutter ga derimot ikke stort bedre resultat.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.