- Begrenser konkurransen

Forbrukerombudet avventer EUs nye forbrukerlov, men har tatt opp saken med teleselskapene, som aktivt bruker samsalg.

Publisert
Sist oppdatert

- Vi har gitt blad- og magasinbransjen lov til å legge ved tilleggsting på det nivået de har i dag inntil EUs forbrukerlov vedtas neste år. Dette fordi vi ikke ser noe poeng i å bruke store ressurser på et lovverk og en praksis som uansett vil bli endret da, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Gråsone

Hans holdning til samsalg er likevel negativ. Argumentet er at det virker begrensende.

- Det fører til at markedet ikke fungerer som det skal. Det begrenser konkurransen, og det liker vi selvsagt ikke, sier Thon.

Fjorårets dom i Markedsrådet var mot bladet Henne, og gjaldt en kalender som var lagt ved bladet.

En dom i Markedsrådet betyr en bot, som her var 300.000 kroner, dersom overtredelsen gjentas.

Vanskelig

Selv om ingen flere kalendere er lagt ved bladet Henne, skremmer ikke dette næringslivet fra å bruke denne type markedsføring.

- Juridisk er dette ofte vanskelig. Utfallet avhenger ofte om det er snakk om en 'tilgift' eller en 'pakke', som er tillatt. Slike spørsmål håper vi å slippe med EUs forbrukerlov, sier Thon.

Norske teleselskaper er blant verstingene når det gjelder samsalg. I samarbeid med Post- og teletilsynet sendte Forbrukerombudet (FO) i sommer et brev til selskapene Tele2, NetCom, Telenor Mobil, Telenor Plus og Canal Digital .

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer