Inkasso

- Bekymringsfull utvikling

Flere av oss sliter med å betale regelmessige utgifter, særlig de med lav lønn.

UFORUTSIGBARE UTGIFTER: Forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand forklarer hvorfor du bør ha en bufferkonto. Den kan, for eksempel, brukes til å betale regelmessige regninger når inntekten din får seg en knekk. Vis mer
Publisert

For andre kvartal på rad steg antallet nordmenn som får inkassokrav knyttet til ubetalte regninger på varer, strøm og telekomtjenester - altså regninger som i stor grad er regelmessige.

Dette viser ferske tall fra inkassoselskapet Lindorff for de tre første månedene av 2021.

Størrelsen på inkassokrav målt i kroner falt 30 prosent i første kvartal sammenlignet med samme periode året før, mens antallet inkassosaker gikk ned med ti prosent. Det viser at flere mindre regninger gikk til inkasso i denne perioden.

– Vi ser også at gjennomsnittbeløpene på kredittkortregninger som går til inkasso har økt med 15 prosent. Dette skjer i en periode hvor typiske kredittkortutgifter som betaling av reiser er svært lav. Det kan tyde på at flere personer i økende grad bruker kredittkortet til å få endene til å møtes i hverdagen, sier gjeldsøkonom Morten Trasti i Lindorff.

- Bekrymringsfull utvikling

Og, det er, dessverre, de med lav lønn som har betalingsvansker.

- Til tross for kompensasjon for lavtlønnede og forlengede permitteringsordninger, ser vi at flere har fått vesentlig dårligere råd under pandemien, sier administrerende direktør Siv Hjellegjerde Martinsen i Lindorff.

- Det viser seg gjennom en klar økning i husholdninger som ikke klarer å betale regelmessige utgifter som normalt prioriteres høyt - noe som er en bekymringsfull utvikling, fortsetter hun.

SPAR DEG GJELDFRI: Denne appen skal gjøre det enklere for deg å betale ned gjeld. Vis mer

Inkassofall, men ikke bedre betalingsevne

Lindorffs tall viser videre en generell nedgang i inkassosaker i årets første kvartal, som er en fortsettelse av inkassoutviklingen under hele pandemien.

Dette er imidlertid ikke et tegn på at betalingsevnen til forbrukerne er bedre, men snarere at kreditorene er mer tilbakeholdne med å sende saker til inkasso, samt betalingsutsettelser på lån og et generelt lavere forbruk i befolkningen.

Dinside har tidligere omtalt denne utviklingen, og da kunne også inkassoselskapet Kredinor fortelle at de har sett en nedgang i antall saker under hele coronapandemien i fjor, bortsett fra hos de unge.

Tallet på inkassosaker blant unge mellom 18 og 25 år har økt i flere år, også i 2020, ifølge markedssjef Ingjerd Thurmer.

Venter inkasso-økning etter pandemien

Så, er det sannsynlig at vi vil se et «skred» av inkassosaker når de pandemi-relaterte betalingsutsettelsene oppheves og kreditorene igjen begynner å sende ubetalte regninger til inkasso?

- Vi forventer en økning i både inkassosaker og konkurser når de ekstraordinære pandemitiltakene opphører, svarte gjeldsøkonom Trasti overfor Dinside tidligere i år, og fortsatte:

- Det er vanskelig å anslå nøyaktig når vi vil se økningen i mislighold. Dette vil avhenge av når kreditorenes adferd normaliseres og de statlige støttetiltakene opphøres, som igjen er avhengig av smitteutviklingen.

Når lettelsene skjer, vil regningene som både privatpersoner og bedrifter har utsatt å betale, måtte gjøres opp. Mange har fått lavere inntekter under pandemien og budsjettene vil ikke gå opp for alle.

Samtidig har flere med relativt høy lønn fått en romsligere privatøkonomi - de har dratt nytte av lavere renter og økte boligpriser, og i tillegg har de gjerne spart mer på grunn av lavere forbruk.

- Pandemien skaper økonomiske vinnere og tapere, og øker inntektsgapet mellom nordmenn. Vi er bekymret for at inntektsforskjellene kan bli større og vedvarende og dermed forsterke det økonomiske klasseskillet i Norge, sier Hjellegjerde Martinsen.

Hva gjør jeg om jeg ikke kan betale?

Det kan være tungt, og litt flaut, å innrømme at du har økonomiske problemer, påpeker leder Aleksander Nordahl Virke Inkasso.

- Rådet vårt er likevel å ta kontakt med inkassoselskapet så tidlig som mulig og forklare situasjonen. Rådgiverne i inkassoselskapet vil hjelpe deg så godt de kan og se om det finnes en god løsning for begge parter, sier Nordahl til Dinside.

Både Lindorff og Kredinor anbefaler også de som får betalingsproblemer om å kontakte inkassoselskapet så fort som mulig.

Selv om du ikke har råd til å betale regninga, vil kreditor/inkassoselskap prøve å få en løsning på det. Jo tidligere du tar tak i problemet, desto enklere er det å løse for alle parter.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer