Bensin må koste 25 kroner literen

- dersom vi vil oppnå kutt i CO2-utslipp.

Publisert
Sist oppdatert

En dobling av bensinprisen til 25 kroner literen må til for å oppnå kutt i utslipp av klimagassen CO2 fra transport.

Det kommer fram i en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). Rapporten slår også fast at lavere priser og store forbedringer av togtilbudet ikke vil ha særlig betydning for norske CO2-utslipp.

Billigste bensinkjede i 2007

Hvis man satser bare på lavere kollektiv-priser, blir gevinsten fra endrede transportmiddel-valg borte gjennom at folk reiser mer, og av at gående og syklende går over til å reise kollektivt. Det sier institutt-sjef Lasse Fridstrøm ved TØI til avisa Aftenposten.

Instituttets beregninger viser at en dobling av bensinprisen vil gi 19 prosent mindre biltrafikk i 2020 enn om prisene holdes konstant. Det vil igjen gi en reduksjon i utslippene på 12 prosent fra persontrafikken totalt, fordi noen av reisene vil flyttes til fly og buss.

En tredobling av prisen på bensin og diesel vil for øvrig kutte biltrafikken med 31 prosent, og gi en utslippsreduksjon på 18 prosent fra persontrafikken samlet.

Bli bensinrapportør

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer