De færreste liker å få en faktura i posten med en betalingsfrist som går ut om et par dager eller enda verre; allerede har gått ut. Og grunnen er åpenbar: Ingen har lyst til å bli registrert som en dårlig betaler og ingen har lyst til å betale unødvendige gebyrer. Kjenner du deg igjen?
Hva skyldes de korte fristene?
Når man får en faktura på mandagen som skal betales på tirsdagen, ser man ofte at fakturaen er datert to uker tilbake i tid. En del av forklaringen på at fakturaen kommer så sent fram til deg kan selvsagt være treg postgang, men en minst like god hypotese er nok at selskapene selv somler med å sende fakturaene ut til deg som kunde.
Her vil nok svaret avhenge av om du spør Posten eller det fakturerende firmaet. I bunn og grunn spiller det liten rolle: For deg som kunde er de korte betalingsfristene like irriterende uansett hvem som har skylden.
Bruk alternativene
For å unngå regninger med korte betalingsfrister bør du velge automatiserte løsninger der det er tilgjengelig. Stadig flere selskaper tilbyr nemlig avtalegiro eller eFaktura:Med en Avtalegiro blir fakturaer trukket automatisk fra kontoen din på forfallsdato, mens eFakturaer legges automatisk inn i nettbanken din før forfall.Har du erfaringer med selskaper som sender ut fakturaer med korte betalingsfrister? Del det med oss i diskusjonsgruppen nederst i artikkelen!
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger