Svindlet på Finn.no

Betalte 15 000 kroner, men fikk ikke veska

Kvinne ble dømt for å ha svindlet ei annen kvinne på Finn.no. Slik unngår du å gå i samme fella.

LURT: Det ble betalt tusenvis av kroner for ei veske som aldri ble sendt til kjøperen. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB
LURT: Det ble betalt tusenvis av kroner for ei veske som aldri ble sendt til kjøperen. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nylig ble ei kvinne på 43 år dømt i Stavanger tingrett for å ha lurt ei annen kvinne på Finn.no.

Det var 1. september 2020 at 43-åringen la ut ei veske til salgs på Finn.no med en prislapp på 15 000 kroner. En kvinne responderte på annonsen og det ble avtalt at hun skulle overføre pengene, og så skulle den dømte kvinna sende veska via posten, skriver Rogalands avis.

Fornærmede sendte pengene, men mottok aldri veska.

Droppet sporing

Ifølge dommen fastholder kvinna at hun sendte veska i posten som avtalt, men dette har retten valgt å se bort fra ut fra flere forhold.

Det ble, blant annet, avtalt mellom de to kvinnene at pakken med veska skulle spores, uten at sporing faktisk ble benyttet.

I tillegg oppga kvinna falskt navn i annonsen, noe hun ikke har gitt noen god forklaring på, og hun responderte heller ikke når kjøper tok kontakt via chatten på Finn.no og etterlyste veska.

HEMMELIG KNAPP: I videoen viser vi deg hvor. Video: Embla Hjort-Larsen Vis mer

Må betale erstatning

Kvinnen bak Finn-svindelen ble også konfrontert i retten med å ha kjørt uten førerkort og i ruspåvirket tilstand, samt for et tyveri.

Tingretten kom fram til at hun for det hele skulle dømmes til ubetinget fengsel i 24 dager og 10 000 kroner i bot.

Når det gjelder Finn-svindelen, måtte hun betale 15 000 kroner i erstatning til kvinnen hun lurte.

- Si ifra

Geir Petter Gjefsen, leder for forbrukertrygghetsavdelingen til Finn.no, understreker at de aller fleste handlene på bruktnettstedet går fint for seg, med fornøyde kjøpere og selgere

- Men dessverre er det på Finn, som ellers i samfunnet, noen som ikke klarer å oppføre seg eller har uærlige hensikter. Derfor oppfordrer vi brukerne våre om å si ifra til oss dersom de opplever noe som er ufint eller mistenkelig. Dette kan de gi beskjed om enten ved å rapportere selve annonsen, i meldingsmodulen eller sende en e-post til sikkerhet@finn.no, sier Gjefsen til DinSide.

- Det å ta betalt for en vare som ikke leveres, eller å skaffe seg en vare uten å betale for den, er bedrageri. Dette er straffbart og bør anmeldes til politiet, sier Gjefsen videre.

UTPRESSING: Gjør dette om du får svindelmailen. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Jobber med trygg betalingsløsning

I disse dager jobber Finn med en sikker betalingsløsning, som vil være til hjelp for å unngå å betale for en vare du ikke får, eller å ikke få betalt for en vare du skal sende fra seg.

- Foreløpig er denne løsningen bare lansert innen noen kategorier på Finn, men vi håper å kunne tilby denne til alle som ønsker å handle trygt hos oss om kort tid, sier Gjefsen.

Kan utestenges

Han forteller at det å utføre bedrageri på Finn.no er grunn til utestengelse, og de stenger normalt ute brukere vi avdekker at har begått straffbare forhold ved bruk av markedsplassen vår.

- Vi kan også utestenge brukere på bakgrunn av flere klager, så vi oppfordrer alle å si ifra til oss dersom de opplever noe uønsket, sier Gjefsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer