Bevegelse gir kvinner bedre søvn

For kvinnelige sofagriser er det bevegelse som skal til for å sove godt om natten. Det viser en ny amerikansk undersøkelse.

Publisert
Sist oppdatert

Det er forskerne ved Fred Hutchinson Cancer Research Center i Seattle, USA, som har undersøkt sammenhengen mellom bevegelse og søvn. De ville finne ut av om moderat trening eller vanlig bevegelse kunne påvirke søvnkvalitet og vekt.

Studiet omfattet 173 kvinner som alle hadde passert overgangsalderen. Gruppen var i alderen 50 til 75 år og med en livsstil som forskerne definerte som ”tilbakelent”. Kort fortalt besto gruppen av overvektige kvinner som tilbrakte mye kvalitetstid i sofaen med såpeserier.

To grupperKvinnene ble delt inn i to grupper og gitt henholdsvis et treningsprogram og et program for vanlig bevegelse.

Blant kvinnene som trente mer enn fire timer i uken ble søvnproblemene redusert med 70% i forhold til de som trente mindre enn tre timer. Men det var en risiko for å få større søvnproblemer om treningen ble gjennomført sent på dagen.

Blant dem som gikk gjennom et bevegelsesprogram falt behovet for sovemedisiner. Problemer med innsovning ble også redusert med 30% i forhold til før studiet startet.

Både bevegelse og trening hjelperForskerne konkluderer med at både trening og bevegelsesprogram er egnet til å redusere søvnproblemer hos voksne kvinner. Men de legger også vekt på at mengden aktivitet og tidspunktet på døgnet kan ha betydning for effekten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer