Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer gikk ned med 0,9 prosent fra juli til august, ifølge ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Den totale Konsumprisindeksen (KPI) gikk ned 0,4 prosent i samme periode.
Ifølge SSB, var den største bidragsyteren til nedgangen i KPI transporttjenester - som samlet gikk ned 9,8 prosent - mens den nest største bidragsyteren til nedgangen i KPI var matvarer.
Ifølge SSB var den totale nedgangen for posten matvarer på 1,2 prosent fra juli til august.
- Dette kan sees i sammenheng med tilbudskampanjer på mat, som er utbredt etter fellesferien, forklarer SSB.
De kommenterer i tillegg at prisnedganger på blant annet boligtekstiler, drivstoff, og klær, også bidro til lavere prisnivå i KPI.
- Vanlig i tilbudsperioder
− Det er vanlig at matvareprisene går ned i forbindelse med typiske tilbudsperioder som jul, påske og skolestart. Nedgangen er som ventet, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare i en pressemelding.
− Konkurransen i dagligvaremarkedet er sterk, og krigen på typiske skolestart-varer er hard. Dette kommer forbrukerne til gode, sier Størksen videre.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger