Etter at den nye markedsføringsloven trådte i kraft 1. juli i 2009 er ingen selskaper ilagt bot for overtredelse av loven. Inntil nå.
Markedsrådet, en statlig myndighet som har i hovedoppgave å avgjøre klager på markedsføring, har kommet frem til at det er grunn til å gi et selskap en klekkelig bot.
Ifølge Markedsrådet har selskapet Mediafy Magazines sendt ut spam med reklame for nettstedet Bladkongen.no til cirka 100.000 e-postadresser.
Dette er et klart brudd på markedsføringsloven, som forbyr sendelse av markedsføring på e-post dersom mottakerne ikke har samtykket til å motta slike meldinger.LES OGSÅ: - Dette er ikke lov!
Kjøpte e-postadressene
Hvordan fikk Mediafy tak i 100.000 e-postadresser? Jo, selskapet skal ha kjøpt lister med e-postadresser fra en samarbeidspartner.
Dette i seg selv er ikke ulovlig, men Markedsrådet reagerer på at selskapet sendte ut markedsføringen til e-postadressene uten å undersøke nærmere om nødvendig samtykke faktisk forelå.
Forbrukerombudet sier at Markedsrådets dom vil ha betydning for andre firmaer som kjøper e-postlister.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger