Bli kvitt hodepinen

Hodepine rammer de fleste av og til. Det kan gjøre vondt, men går heldigvis som regel over av seg selv etter en stund. Enda raskere går det hvis du følger disse ti rådene.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Joachim Henriksen

Noen sliter derimot med kraftig hodepine som opptrer ofte og er med på å redusere livskvaliteten. Da er det viktig å kunne noen triks for å redusere problemet så mye som mulig. Her er våre ti tips for å bli kvitt hodepinen:

Finn årsaken
En loggbok for hodepinen kan være en god ide for deg som sliter ofte med vondt i hodet. Om du er nøye med å notere hva du spiser, hvor mye du sover, hvordan været er, og så videre kan du kanskje avsløre årsaken til hodepinen.

Kutt ut stresset
Det er som regel umulig å unngå all form for stress i en vanlig hverdag. Men om du gjør ditt for å redusere skadene av stress kan det hjelpe på problemet. Meditasjon, et varmt bad, massasje og et godt kosthold kan være med på redusere stress i kroppen.

Kutt ut sigarettene
Røyking kan være en utløsende faktor for flere typer hodepine. Husk at også passiv røyking kan bidra til problemet så det beste er å holde seg helt unna alle former for tobakksrøyk.

Forsiktig med pillene
Vanlige smertestillende tabletter kan gi en midlertidig lindring av problemet. Men om du vil spise maksimal daglig dose over tid bør du nok avklare dette først med en lege. Kroppen vil venne seg til tablettene og dette kan føre til lavere effekt etterhvert. Hodepine kan også oppstå som en reaksjon når effekten av tablettene avtar.

Lite alkohol
Et høyt inntak av alkohol er ikke det beste utgangspunktet for deg som sliter med hodepine. Et glass eller to kan være i orden men husk også at rødvin og øl er kjent for å utløse hodepine hos mange.

Regelmessig søvn
Gode søvnvaner er svært viktig. En regelmessig døgnrytme og passe mengde søvn er spesielt viktig for de som sliter med migrene men vil hjelpe på alle former for hodepine.

Regelmessige måltider
Å hoppe over et måltid er en vanlig årsak til problemene. Et regelmessig kosthold med lite fett er aller best, husk også å drikke mye rent vann slik at du holder på et riktig nivå av fuktighet i kroppen.

Trening er bra
God fysisk form er et glimrende utgangspunkt for å bli kvitt hodepinen. Harde treningsøkter er ikke det beste for hodepinen, forsøk heller lange spaserturer, sykkelturer eller variert trening i et helsestudio. Litt bevegelse hver dag er også med på å redusere stress.

Sjekk øynene
Om du sitter med nesa foran en dataskjerm hver dag kan det være årsaken til problemet. Overbelastning av øynene kan unngåsom du sørger for riktig avstand til skjermen og pauser av og til. En optiker kan også hjelpe deg med å finne ut av om du har blitt litt nærsynt eller langsynt, uten bruk av briller eller linser kan dette gi kraftig hodepine.

Rett i ryggen
Vær nøye med hvordan du bærer og sitter på jobben eller hjemme. Feil belastning av rygg og skuldre kan bidra til stresshodepinen

Opprettet: 05.04.2004
Sist oppdatert: 19.03.2007

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer