Bli kvitt SMS-reklamen

DinSide fortsetter å løse SMS-kabalen.

Publisert
Sist oppdatert

I sommer har DinSide sett nærmere på uønsket SMS-reklame. I dag finner vi ut av hvordan de får tak i telefonnummerene våre, og hvordan vi kan bli kvitt reklamen.

Slik registreres du i databasene

Hvor kommer egentlig samtykkedatabasene fra?

Mobile Marketing, som er avsenderne av SMS-reklamen DinSide har forsøkt å spore opp, forteller at de bygger opp sine samtykkedatabaser gjennom markedsføringskampanjene de kjører for andre aktører, som for eksempel KappAhl. Når kundene registrerer seg, må de huke av én boks for om de vil motta flere tilbud fra KappAhl. De kan også huke av én boks for om de vil motta flere tilbud fra Absolute Interactive.

Selskapet har også i samarbeid med TV2 drevet med idolfanskampanjer på e-post, og daglig leder Arne Fjeld regner med at de slik registrerte flere tusen i sine samtykkedatabaser.

Det Fjeld beskriver er derfor en aktiv avhuking av en boks på internett, noe som samsvarer med Forbrukerombudets krav om aktivt samtykke.

Ved et kjapt søk på nettet oppdager derimot DinSide at det ikke alltid blir brukt helt renslige metoder for å få tak i kontaktdetaljene våre, og for å sikre seg retten til å selge dem videre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer