Den nye Bobla er et godt eksempel. Informasjonssjef Jon Rørht hos VW-importøren Harald A. Møller opplyser til DinSide at de første uken i april måtte sette strek for registrering av nye kjøpere. Og det til en bil selskapet ikke har begynt å markedsføre.
- Vi stoppet da ventelisten nådde 600 personer. De første på denne listen får tidligst levert bilen i desember 1998. Andre kjøpere må pent vente til første halvår 1999 før de kan sette seg bak rattet i en ny VW Boble, sier Røhrt.
Selg kontrakten eller bilen
Ventelistene betyr at rike bilentusiaster bak deg i køen høyst sannsynlig er villig til å betale adskillige tusenlapper for å rykke frem på listen.
- 10 prosent "overpris" er ikke uvanlig, sier redaktør Henning Sund i DinSide Bil.
Flere av bilimportørene forsøker å unngå at dette skjer gjennom å kontrollere at bilen blir kjøpt og registrert i ditt navn. Løsningen er å selge bilen like etter at du har mottatt den. Noe importørene motvillig må innrømme de ikke kan hindre.
Gratis bil i ferien
Velger du det siste kan du også benytte bilen noen uker, for eksempel på bilferie til Italia. Når du kommer hjem selger du bilen - til overpris. Utålmodige og velstående kjøpere bryr seg ikke om bilen har gått et par tusen kilometer, den er fremdeles for ny å regne.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger