Blir IQ Tele-kunder uten å vite det

Rasende mennesker mottar i disse dager telefonregninger fra IQ Tele. Problemet er at kundene aldri har sagt ja til å bli kunder i selskapet.

Publisert
Sist oppdatert

Folk får samtidig beskjed om at abonnementene deres hos Telenor og Tele 2 er sagt opp.

Reaksjonene har ikke latt vente på seg. Forbrukerkontorer over hele landet blir nå nedringt av rasende mennesker som er blitt kunder hos IQ Tele uten å vite det.

Må bevise

De fleste forteller at de har blitt oppringt av telefonselgere fra IQ Tele. De har enten sagt nei til å bli IQ Tele-kunder, bedt om å få tilsendt informasjon i posten eller ikke vært i kontakt med IQ Tele i det hele tatt.

Selskapet har likevel registrert dem som kunder. Forbrukerrådet reagerer skarpt på praksisen, men sier at IQ Tele har bevisbyrden.

- Det er IQ Tele som må bevise at de har inngått avtaler med forbrukerne, sier fungerende underdirektør Christina Moestue ved Forbrukerrådet i Oslo og Akershus.

Ekskludert

Ifølge Moestue er det umulig å komme i kontakt med IQ Tele. Folk mottar regninger uten selskapets adresse. Fakturaene er utstedet av Faktab Finans i Visby.

Forbrukermyndighetene reagerer på at IQ Tele lettvint kan avslutte folks kundeforhold med Telenor og Tele2 bak kundenes rygg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer