- Bort med brødet!

Brødskiver gjør deg tykk, hevder en norsk professor. Han er opphavsmannen bak en ny metode for å måle matens energiinnhold.

- Bort med brødet!
Publisert
Sist oppdatert

Glem telling av kalorier. Det nyeste på markedet er fedmefaktoren som skal gjøre det lettere å gå ned i vekt.

- Kalorier er vanskelig å forstå. Fedmefaktoren er enklere å forholde seg til, og gjør det lettere for folk å bli bevisst matens fetende effekt, sier Birger Svihus, ernæringsprofessor ved Universitetet for miljø- og biovitenskap på Ås.

Er du på slankekur? Da bør du forsikre deg om at den ikke er helsefarlig:

Lav faktor bestMandag lanserte han boka "Fedmefaktor - Nøkkelen til mat og vektbalanse" der han blant annet tar et oppgjør med norske ernæringseksperter.

- Hittil har det meste handlet om kvalitative metoder, som å finne ut hva vi har behov for av næringsstoffer og å forstå virkningen. Det har vært altfor lite fokus på matens ernæringsinnhold, mener Svihus.

Med fedmefaktor måler han den maksimale mengden fett som kan sette seg på kroppen ved at du spiser 100 gram av en vare. Jo høyere fedmefaktor, dess verre for vekta.

Det er ikke ett fett hva du spiser hvis du skal få fart på forbrenningen. Fisk, koffein og melk er noen av triksene:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer