Bruk reklamasjonsretten din

Fire av fem får helt eller delvis medhold, bare de gidder å klage.

KLAG: Er du ikke fornøyd som kunde, lønner det seg å klage, viser nye tall.  Foto: COLOURBOX
KLAG: Er du ikke fornøyd som kunde, lønner det seg å klage, viser nye tall. Foto: COLOURBOX Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nordmenn har en svært sterk reklamasjonsrett. I to eller fem år etter kjøp kan du derfor klage på produkter som ikke fungerer, om du mener at feilen ikke er påført av deg selv.

Og dette er en helt gratis lovfestet rett, uavhengig av hva slags garanti du eventuelt har fått.

Men vet nordmenn å faktisk bruke reklamasjonsretten?

- Ja! mener Forbrukerrådet.

Mange klager får medhold

Norstat har utført en nettbasert undersøkelse på vegne av Forbrukerrådet, med følgende resultater:

  • 7 av 10 har klaget på et kjøp.
  • 8 av 10 fikk helt eller delvis medhold på siste klage.
  • 6 av 10 var fornøyde med butikkens håndtering av klagen.
  • 5 av 10 klager bare om varen har en viss verdi. 2 av 10 klager uansett. Tre prosent klager aldri.
- Dette er et bra nivå, sier forbrukerservice-direktør Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet i en pressemelding.

- Noen ganger er ikke prisen å betale så høy for den enkelte, men det kan bli store summer totalt sett i reparasjoner og nye varer. Dessuten er miljøet tjent med at vi krever kvalitet, og ikke finner oss i dårlige produkter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer