Bruker 15 mill. på TV-kampanje mot fyll

Sosial- og helsedirektoratet satser 15 millioner kroner på en holdningskampanje mot alkohol.

Publisert
Sist oppdatert

Torsdag denne uken lanserer Sosial- og helsedirektoratet tidenes mest omfattende alkoholkampanje i Norge.

Prislappen for kampanjen er på 15 millioner kroner. Pengene skal brukes til reklame og opplysningsarbeid for å redusere konsekvensene av alkoholbruk i Norge.

Enorme kostnaderEn ny rapport fra direktoratet anslår at alkoholbruk koster det norske samfunnet 20 milliarder kroner hvert år.

- Kostnadene er høye, både for den enkelte som rammes og for samfunnet. I tillegg kommer de menneskelige lidelsene knyttet til skadene. Det er flere hundre tusen nordmenn som hvert år rammes av egen eller andres drikking, sier prosjektdirektør Mari Trommald i Sosial- og helsedirektoratet.

Norge har likevel færre alkoholskader enn de fleste land i Europa. Lignende undersøkelser fra andre land, viser at de samfunnsøkonomiske kostnadene av alkohol er høyere enn her.

Sosial- og helsedirektoratets oppgave er å begrense skadevirkningene av alkohol.- Her må vi bruke flere virkemidler. Ikke minst er det viktig å slå ring rundt de tiltakene som vi vet begrenser forbruk og skader — nemlig avgifter, aldersgrenser, vinmonopol, promillegrenser og skjenkebestemmelser, sier Mari Trommald i en pressemelding.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.