Bruker du også smilefjes i e-post på jobben? :)

Da bør du tenke over hvem du sender e-posten til.

UPROFESJONELT?  Å bruke smilefjes i jobb-mail kan få deg til å fremstå useriøs.  Foto: SERGEY NIVENS / NTB scanpix
UPROFESJONELT? Å bruke smilefjes i jobb-mail kan få deg til å fremstå useriøs. Foto: SERGEY NIVENS / NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Smilefjes, eller emotikoner som de også kalles, har for lengst blitt en del av nordmenns kommunikasjonsvaner.

Men er det greit at smilefjesene har funnet veien inn i e-posten folk sender på jobb?

LES OGSÅ: Her er Microsofts lekre epost-app

VIKTIG BRIKKE: Kommunikasjonsleder for Lederne, Sverre Simon Hov, mener at man bør være kritisk til bruk av smilefjes på jobb. Foto: LEDERNE
VIKTIG BRIKKE: Kommunikasjonsleder for Lederne, Sverre Simon Hov, mener at man bør være kritisk til bruk av smilefjes på jobb. Foto: LEDERNE Vis mer

Se an tema

Kommunikasjonsleder for Lederne, Sverre Simon Hov, sier til Dinside at det er viktig at du ser an mottakeren av e-posten før du fyller den med smilefjes.

- Et generelt råd er å være kritisk til bruk av smilefjes i e-post på jobb, men det er ikke nødvendig å droppe det helt. Vurder hvor godt du kjenner personen og om det passer med temaet. Vær klar over at budskap som er skrevet i en e-post kan fremstå langt sterkere, fordi man ikke kan vurdere senderens kroppsspråk, understreker Hov.

Han mener overdreven bruk ikke bare kan, men vil få både deg selv og bedriften til å virke useriøs.

- Ledere og ansatte er rollemodeller for andre ansatte, samarbeidspartnere og kunder, og er bedriftens ansikt utad. E-post er en viktig kommunikasjonskanal for de fleste bedrifter. At bedrifter derfor har retningslinjer for e-postetikette som er utarbeidet i samarbeid med de ansatte, er derfor svært viktig for hvordan bedriften som helhet vil bli oppfattet utad, avslutter han.

LES OGSÅ: Slik sikrer du deg drømmejobben

Hvorfor bruker vi smilefjes?

Blir du litt i tvil hva meningen bak en melding er, hvis noen sender deg en melding uten smilefjes? Professor ved institutt for ledelse og organisasjon på BI, Linda Lai, mener at smilefjes-bruken ikke nødvendigvis bare er positiv.

FLØRT?  Blunkefjeset er en av smilefjesene som blir mest brukt. Tenker du over at det betyr å smile lurt eller at du flørter? Foto: HANNA SIKKELAND
FLØRT? Blunkefjeset er en av smilefjesene som blir mest brukt. Tenker du over at det betyr å smile lurt eller at du flørter? Foto: HANNA SIKKELAND Vis mer


«Stadig flere medarbeidere bruker smilefjes og lignende tegn som skal illustrere følelser når de kommuniserer med hverandre og med kunder. Noen slenger på et smilefjes for å virke blide og tilgjengelige. Andre bruker smilefjes for å glatte over et negativt budskap. Noen bruker smilefjes når de ber om en tjeneste. Og mange legger til et smilefjes fordi de synes de må», har Lai tidligere skrevet.

Da hun jobbet med sin bok om makt og påvirkningskraft, gjennomførte hun en undersøkelse for å finne ut hvordan smilefjes faktisk oppfattes av ulike grupper.

Hun kom frem til at smilefjesene kunne få avsender til å virke mindre kompetent og profesjonell, og både mer og mindre sympatisk – avhengig av kjønn.

Menn som mottok smilefjes i forbindelse med en kundeundersøkelse, ga en dårligere vurdering enn menn som mottok samme undersøkelse uten smilefjes. Mens kvinnene som mottok smilefjes, ga en mer positiv tilbakemelding enn dem som ikke gjorde det, ifølge undersøkelsen.

LES OGSÅ: 10 kjekke Snapchat-triks

E-post

Bruker du smilefjes når du skriver e-post på jobb? (Avsluttet)
Ja, i noen tilfeller.(37%) 1726
Bare til folk jeg kjenner godt.(29%) 1328
Nei, det gjør jeg bare privat.(17%) 766
Nei, jeg bruker aldri smilefjes.(9%) 427
Ja, det synes jeg er hyggelig.(8%) 392
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Ikke likt hos alle

Hvis du likevel har lyst til å bruke smilefjes når du skriver e-post, kan det være greit å vite at de ikke ser like ut i alle mail-programmer. I Outlook vil et standard smilefjes vises som en liten figur hvis du skriver det inn på denne måten «:-)».

Mottar du denne koden og bruker en Gmail-konto, er det kun koden som vil komme opp.

De fleste vet at «:-)» er et standard smilefjes og hva det betyr, men velger du derimot å gå for en litt mer uvanlig variant, med en mer ukjent kode, kan mottakeren få problemer med å forstå hva du faktisk prøver å formidle.

LES OGSÅ: Unngå e-postsporing med Pixelblock

Nettvett i formelle e-poster på jobb

  • Gi e-posten en informativ og dekkende overskrift i emnefeltet.
  • Skriv hovedbudskapet først og unngå å ta opp flere tema i en melding.
  • Begynn på en ny e-post hvis du går fra ett tema til et annet i en e-postutveksling.
  • Skriv klart og konsist, med korte avsnitt og oversiktlig oppsett.
  • Bruk en blank linje etter hilsingen og mellom avsnitt. Før avslutningen kan du ha to linjer.
  • Unngå å bruke store bokstaver, det blir oppfatta som skriking.
  • Unngå å bruke fet og kursiv. Ikke alle e-postprogrammer kan lese dette.
  • Les alltid gjennom meldinga før du sender den.
  • Vis alltid hvem du sender e-posten til. Unngå blindkopi når dette ikke er nødvendig.
  • Reagerer du hvis noen sender deg smilefjes i e-post på jobb? Og blir du skeptisk hvis du for eksempel får et smilefjes i e-posten fra tannlegen?

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer