Forrige uke ringte vi sportsbutikker og elektronikkbutikker for å sjekke hvilke kunnskaper de hadde om reklamasjon og garanti. Denne uken har vi sjekket klesbransjens kunnskaper om forbrukerens rettigheter, og hva de mener vi har rett på når varen ikke oppfyller kravet.
Elektronikkselgerne vi spurte forrige uke, hadde stort sett sitt på det tørre. De visste forskjell på reklamasjon og garanti da vi stilte følgende spørsmål: "Min tre år gamle vaskemaskin har sluttet å sentrifugere, hva har jeg krav på?"
Selgerne i sportsbutikkene var derimot mer vage, og noen hadde rett og slett ikke peiling på kundens rettigheter. Vi stilte følgende spørsmål i sportsbutikkene: "Min to år gamle Norrøna Lofoten-jakke har raknet i sømmen, hva har jeg krav på?"
Les hvordan testen gikk forrige uke
Kan ikke avvise deg
Jon-Andreas Lange, seniorrådgiver i Forbrukerrådet, hjalp oss med fasiten på garanti og reklamasjon forrige uke. Denne uken har han hjulpet oss med å sjekke klesbransjens svar på tiltale.
- At det er to års reklamasjonsfrist, betyr at butikken ikke kan avvise å behandle reklamasjonen. Det de derimot kan si, er "Denne er brukt unormalt mye, eller brukt på en unormal måte, derfor er den ødelagt", sier Lange.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger