Bytt julegavene med åpne kjøp

Men vær klar over alle unntakene, som mobiler på Elkjøp og salgsvarer på Lindex.

OVERGÅR SEG SELV: I opptil 100 dager kan du nå gå tilbake på kjøp du har gjort, med de såkalte åpne kjøpene. Men slettes ikke alt kan leveres tilbake. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / ALL OVER PRESS
OVERGÅR SEG SELV: I opptil 100 dager kan du nå gå tilbake på kjøp du har gjort, med de såkalte åpne kjøpene. Men slettes ikke alt kan leveres tilbake. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / ALL OVER PRESS Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Handler du på nett, har du rett til å levere varen tilbake og få pengene igjen innen 14 dager. Denne angreretten kan du selvfølgelig også bruke til å «bytte» julegaver.

Men å handle alle julegavene maks 14 dager før julaften er ikke spesielt gunstig. Åpne kjøp kan derfor være en bedre idé. Spesielt da mange butikker utvider ordningene sine i jula.

Men ikke alle åpne kjøp er like åpne. Dinside har derfor sjekket kriteriene for noen av Norges største butikker.

LES OGSÅ: Dine rettigheter på nett – få varen innen 30 dager, angre innen 14 dager og klag i opptil fem år

Åpne, men ikke bruke

Noen vilkår gjelder alle butikkene vi skal se på.

  • Om vi ikke nevner annet gjelder de åpne kjøpene både i nettbutikken og eventuelle fysiske butikker. Ofte vil du også kunne levere varene tilbake i fysisk butikk etter å ha kjøpt dem på nett. Noen spesifiserer at de krever kvittering eller byttelapp, noe butikkene ikke kan kreve ved vanlig reklamasjoner eller angrerett.
  • Hvor ubrukt varen må være varierer. Nevnes ikke annet i artikkelen kreves det bare at varen er i samme stand som ny, og at den er i orginalemballasjen med eventuelle merkelapper intakt.
  • Det betyr i praksis at du kanskje kan åpne varen, men ikke bruke den i særlig grad. Hvorvidt du kan prøve den uten at varen tar skade av det, kommer selvfølgelig an på varen. 14 dagers angrerett, som du uansett har på nett, åpner for en viss grad av prøving.
Unntakene vi oppgir i denne artikkelen er hva butikkene selv forteller på sine nettsider. Du kan risikere at de er mer omfattende, da det alltid varierer hvor flinke butikker er til å opplyse om sine vilkår. Men gir ikke butikkens informasjon grunnlag for eventuelle avslag, kan du alltids klage på manglende informasjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer