Økningen i albumsalget skyldes hovedsaklig reduserte CD-priser, skriver BBC. For CD-singlen er utviklingen verre. Der falt salget med hele 30 prosent.
- De fysiske CD-singlene vil fases ut av det amerikanske markedet innen tre år, sier Emmanuel Legrand, byråsjef i Billboard Europa til BBC World.
Og nok en gang er det nedlastningen av musikk via nettet som får skylden: Ettersom stadig flere får bredbånd, blir det raskere å laste ned enkeltlåtene enn å kjøpe dem i butikken.
- iTunes har vist vei
For første gang i historien har også salget av de mest nedlastede låtene i USA overgått salget av de fysiske CD-singlene på toppen av Billboards Hot 100-liste.
- Det er på online-musikk at veksten vil komme i framtiden, fortsetter Legrand. Spesielt har lanseringen av Apples iTunes-tjeneste vært viktig for utviklingen. iTunes står nå for rundt 50 prosent av den lovlige nedlastingen på nettet. - Når så Microsoft og de andre konkurrentene kommer etter, vil volumet bli enormt.
Markedsføringstabbe
- I tillegg er taktikken der vi gir ut singler for å promotere album, foreldet, sier Legrand. Det er for dyrt å gi ut singler i forhold til hva vi tjener på dem, og når bransjen i stedet har valgt å bruke alle pengene på albumene, blir de for dyre. Resultatet er at både singel- og platesalget kan synke.
- Kunden vil ha valgmulighetene som nedlastingen kan gi dem: Når albumprisen er høy, vil de heller velge å betale for de to eller tre låtene fra albumet de virkelig vil ha, avslutter Legrand.