CD-singlene har tre år igjen

MUSIKK: Mens CD-salget i Storbritannia økte med 7,6 prosent i 2003, falt salget av CD-singler med hele 30 prosent. Nå spår ekspertene CD-singelens død innen tre år. Nedlasting av låter fra nettet får skylden.

Publisert
Sist oppdatert

Økningen i albumsalget skyldes hovedsaklig reduserte CD-priser, skriver BBC. For CD-singlen er utviklingen verre. Der falt salget med hele 30 prosent.

- De fysiske CD-singlene vil fases ut av det amerikanske markedet innen tre år, sier Emmanuel Legrand, byråsjef i Billboard Europa til BBC World.

Og nok en gang er det nedlastningen av musikk via nettet som får skylden: Ettersom stadig flere får bredbånd, blir det raskere å laste ned enkeltlåtene enn å kjøpe dem i butikken.

- iTunes har vist vei

For første gang i historien har også salget av de mest nedlastede låtene i USA overgått salget av de fysiske CD-singlene på toppen av Billboards Hot 100-liste.

- Det er på online-musikk at veksten vil komme i framtiden, fortsetter Legrand. Spesielt har lanseringen av Apples iTunes-tjeneste vært viktig for utviklingen. iTunes står nå for rundt 50 prosent av den lovlige nedlastingen på nettet. - Når så Microsoft og de andre konkurrentene kommer etter, vil volumet bli enormt.

Markedsføringstabbe

- I tillegg er taktikken der vi gir ut singler for å promotere album, foreldet, sier Legrand. Det er for dyrt å gi ut singler i forhold til hva vi tjener på dem, og når bransjen i stedet har valgt å bruke alle pengene på albumene, blir de for dyre. Resultatet er at både singel- og platesalget kan synke.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer