Nå er det Citibank som blir utsatt for såkalt phishing-forsøk. Flere DinSide-lesere har mottatt en mail der de blir bedt om å legge inn nye opplysninger om seg selv.
Mailen er et typisk eksempel på en svindelmail, og Citibank bekrefter at denne ikke ser sendt ut fra dem.
I mailen som er sendt ut til mange nordmenn, står det at tre mislykkede forsøk på innlogging er foretatt fra din konto, og at du derfor må klikke på lenken og fullføre registreringen for å få åpnet kontoen din igjen.
>>> Tre ting du tar dem på
Skjer aldri
Selv om seriøse leverandører stenger kontoen din dersom det blir foretatt tilstrekkelig mange mislykkede forsøk på innlogging, så vil de aldri sende deg en e-post der de ber deg om å åpne den igjen.
Derimot er det du selv som må ta initiativ til å gjenåpne en konto dersom du er utestengt. Derfor kan du være rimelig sikker på at om du mottar en oppfordring om å legge inn opplysninger på nytt, da er du utsatt for et svindelforsøk.
Et økende problem
Senest i forrige uke var det brukere av eBay som gikk fem på da noen brukte det enorme auksjonsstedet til å lure opplysninger ut av folk.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger