Coca-Cola endrer flaskene

Nye flasker inntar Skandinavia. I Norge er vannflaskene først ute.

SE OPP I BRUS-HYLLA: I Sverige tappes all drikke fra Coca-Cola på flasker av 100 prosent resirkulert plast, med en annerledes logo i en periode. I Norge er det enn så lenge kun vannflaskene som er på slike flasker - men Coca-Cola Norge sier til Dinside at planen er å tappe kun på 100 prosent resirkulerte flasker også her til lands. Foto: Coca-Cola
SE OPP I BRUS-HYLLA: I Sverige tappes all drikke fra Coca-Cola på flasker av 100 prosent resirkulert plast, med en annerledes logo i en periode. I Norge er det enn så lenge kun vannflaskene som er på slike flasker - men Coca-Cola Norge sier til Dinside at planen er å tappe kun på 100 prosent resirkulerte flasker også her til lands. Foto: Coca-Cola Vis mer
Publisert

Dagbladet har tidligere skrevet om norske Ringnes som i november 2019 lanserte Imsdal-flasker i 100 prosent resirkulert plast.

Med overgangen regnet Ringnes med å kutte bruken av ny oljebasert plast i produksjonen med hele 470 tonn.

Kort tid etter at Ringnes lanserte sine resirkulerte Imsdal-flasker, kom Coca-Cola på banen med sin plan for å innføre 100 prosent resirkulerte plastflasker i Europa.

Coca-Cola i Norge varsler nå at de produserer alt sitt vann på flasker av 100 prosent resirkulert plast - som altså er det samme som Ringnes sparket i gang i november i fjor.

- Pant meg

Samtidig med at Coca-Cola lanserer de nye, resirkulerte flaskene, gjør de en stor endring på logoen.

Så nå skal du se litt ekstra etter dersom du skal hente ei flaske Bonaqua i butikkhyllene:

Der vil produktnavnet i en periode være byttet ut med en panteoppfordring som selskapet håper skal minne forbrukerne til å levere flaskene til pant i stedet for å kaste dem i søpla: «Pant meg igjen».

– Vi ønsker at hver eneste av våre flasker skal pantes, slik at de kan gjenvinnes. Når vi nå tar i bruk 100 prosent resirkulert plast på alle vannflaskene vi lager i Norge, velger vi derfor å bruke logoplassen på flaskeetikettene til å minne om hvor viktig det er at man alltid panter alt, sier Barbara Tönz, Country Director for Coca-Cola Norge.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer