Coop Extra reagerer på Rema 1000 sin «ekstra dyr»-reklame

Brøt loven på helside i VG, mener Konkurranseutvalget.

SER RØDT: Etter å ha blitt framstilt som dyre i en Rema 1000-reklame, tok Coop Extra saken til Næringslivets Konkurranseutvalg, og vant.  Foto: KONKURRANSEUTVALGET / OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
SER RØDT: Etter å ha blitt framstilt som dyre i en Rema 1000-reklame, tok Coop Extra saken til Næringslivets Konkurranseutvalg, og vant. Foto: KONKURRANSEUTVALGET / OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I februar kjøpte Rema 1000 en helside i VG. På den skrev matgiganten «Coop Extra. Dyrt?».

For å svare på det retoriske spørsmålet trykket de en søyle som skulle vise at Rema 1000 i alle fall hadde lavere priser enn konkurrenten.

Dette falt i dårlig jord hos Coop Extra, som har klaget saken inn til Næringslivets Konkurranseutvalg.

LES OGSÅ: Rema 1000 skryter på seg middag til under 100 kroner – men klarer de å holde det de lover?

«Direkte feil!»

Coop Extra mener reklamen bryter en rekke paragrafer i både markedsføringsloven og forskrift om sammenlignende reklame, blant annet fordi:

  • Spørsmålet «Coop Extra. Dyrt?» gir et inntrykk av at Coop er ekstra dyrt, noe de mener Rema 1000 ikke har belegg for å mene.
  • Grafene starter på 1.500 kroner, og gir et inntrykk av større forskjeller enn hva som er tilfellet.
  • Grafen viser ingen av de andre butikkene som var med i samme pristest, og som viser at Coop Extra slettes ikke er blant de dyreste.
  • Annonsen har faktafeil, som at prisene gjelder over en hel uke mens de stammer fra én dag. De andre vilkårene for pristesten kommer ikke tydelig nok fram, som at det dreier seg om butikker i Stavanger.
«Påstandene i annonsen er udokumenterte, de gir ikke et objektivt kostnadsbilde, men fremstår som direkte feil, og innholdet er dermed totalt misvisende og villedende» skriver Coop Extra i Konkurranseutvalgets uttalelse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer