Tordner mot strømgigant:

– Dårlig «track record»

Forbrukerrådet er klar i sin tale etter at Fjordkrafts varslede søksmål ble kjent.

GÅR RETTENS VEI: Fjordkraft ber rettsvesenet behandle rett til jevn strømregning og krever at strømkundene skal kunne fordele strømutgiftene jevnt utover året. Foto: Eilin Lindvoll / Dinside
GÅR RETTENS VEI: Fjordkraft ber rettsvesenet behandle rett til jevn strømregning og krever at strømkundene skal kunne fordele strømutgiftene jevnt utover året. Foto: Eilin Lindvoll / Dinside Vis mer
Publisert

Strømselskapet Fjordkraft, med Energi Norge som partsmedhjelper i saken, varsler søksmål mot staten ved Energiklagenemnda og Olje- og energidepartementet (OED).

Betalingstjenesten Fjordkraft ønsker å fortsette med den som kalles «Full Kontroll». Dette er en valgfri betalingstjeneste som er uavhengig av strømavtalen og kan tilknyttes forskjellige strømavtaler, også spotprisavtaler. 

Bakgrunnen for det hele er at Reguleringsmyndigheten for energi (RME) ønsker å avvikle betalingstjenester som gjør at kunder kan velge å jevne ut beløpet på strømregninga med like beløp gjennom hele året. Fjordkraft, andre strømleverandører og bransjeorganisasjonen Energi Norge mener RME tolker avregningsforskriften feil.

Søksmål av to grunner

Det er to hovedårsaker til at Fjordkraft har gått til søksmål-skrittet:

- For det første er disse betalingsløsningene en etterspurt tjeneste blant kundene, spesielt i den situasjonen vi har i kraftmarkedet nå, sier kommunikasjonsdirektør Jeanne Tjomsland til Dinside.

- Den andre årsaken er at vi mener RME og Energiklagenemnda ikke har behandlet saken korrekt juridisk, fordi denne typen betalingstjenester ikke reguleres av avregningsforskriften. Det er full avtalefrihet på området, og de forbrukerne som ønsker det, står fritt til å inngå slike avtaler, fortsetter hun.

SPARETIPS: Med enkle grepene kan du «hacke» strømforbruket. Video: Embla Hjort-Larsen Vis mer

- Bunnpunkt for strømbransjen

Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet er klokkeklar etter at søksmål-nyheten ble kjent:

- Å saksøke staten for å fortsatt få selge forbrukerfiendtlige avtaler til kundene sine, er et nytt bunnpunkt for strømbransjen og Fjordkraft, sier Blyverket til Dinside.

- Forbrukeren forledes til å tro at det faste beløpet er det som gjelder, og får sjokk når avtalen avsluttes. Flere saker fra Elklagenemnda viser hvordan kundene ender opp med å betale opptil 15 000 kroner når de bytter til et nytt selskap, sier hun videre.

- Denne avtaleformen gjør strømmen dyrere for brukerne. At selskapene får kundene over på disse avtalene bunner i at strømmarkedet er håpløst uoversiktlig, og at få faktisk vet hvilken avtale de sitter på eller hva de betaler.

– Oppsiktsvekkende

Blyverket hevder at dette er nok et eksempel på hvordan Fjordkraft lurer kundene sine. Selskapet har tidligere blitt tatt i å tilby avtaler med hemmelige prispåslag og unnlate å varsle når de setter opp prisene.

- Vi håper alle kunder bruker forbrukermakta si og velger et selskap som tilbyr gode og billige avtaler, sier hun.

- Anbefaler du å bytte strømselskap?

- Vi anbefaler alle å bruke forbrukermakten sin og velge et selskap som tilbyr gode og billige strømavtaler. Og ikke dem som gjentatte ganger bli tatt med buksene nede. Sånn sett har Fjordkraft en dårlig «track record».

- Jeg ville i hvert fall ha sjekket avtalen min hvis jeg var kunde og vurdert om jeg fortsatt vil støtte et selskap som vil saksøke staten for å fortsette å selge forbrukerfiendtlige avtaler.

- Det er i tillegg oppsiktsvekkende når både strømbransjen og Fjordkraft har etablert en sertifiseringsordning som heter «Trygg strømhandel»

Ifølge Fjordkraft var de i 2020 det største sluttbrukerselskapet for strøm i Norge. Konsernet hevder de leverer strøm til 2,1 millioner mennesker fordelt på omtrent 1,1 millioner målepunkter i privathjem, bedrifter og offentlig sektor i Norge, Sverige og Finland.

- Paradoksal kritikk

Fjordkraft mener forbrukerdirektøren hopper bukk over at dette er en etterspurt tjeneste som gir kundene mulighet til å fordele utgiftene gjennom året.

Betalingstjenesten «Full kontroll» kan kombinere med alle typer strømavtaler, også spotpris, og er en helt valgfri betalingsløsning.

- Det er et paradoks at Forbrukerrådet lenge har oppfordret privatkunder til å utsette seg for svingninger i et strømmarked som har vist seg å bli svært svingende, mens de mest profesjonelle kundene, eksempelvis store næringskunder, er opptatt av å unngå slike svingninger, sier Jon Vaag Eikeland, kommunikasjonsrådgiver i Fjordkraft, til Dinside.

- Vi kjenner oss ikke igjen i de gjentatte påstandene om at vi lurer kundene våre. Sakene forbrukerdirektøren refererer til, er avsluttet av Forbrukertilsynet, fortsetter Eikeland.

Fjordkraft kjenner seg heller ikke igjen i beløpet på 15 000 kroner, som det blir referert til. Mens utrullingen av de nye strømmålerne (AMS) pågikk, ble det etteravregnet en del kunder, noe som førte til ubalanser. Strømselskapet har imidlertid løpende kontroll med kundesaldoene og sørger for at det ikke blir opparbeidet uforholdsmessig høye eller negative saldoer, ifølge dem selv.

Eikeland trekker også fram at spotpris gjennomgående har vært den avtaletypen Forbrukerrådet har anbefalt privatkunder, og at de først den siste tida har åpnet for at strømavtaler med større grad av forutsigbarhet kan ha noe for seg.

- Men å tegne fastprisavtale med dagens strømpriser, er ikke nødvendigvis en god løsning. Denne anbefalingen burde kommet før, sier han.

Støttes av Energi Norge

Bransjeorganisasjonen Energi Norge, som er Fjordkrafts partsmedhjelper i saken, framholder at betalingstjenesten «Full Kontroll» og lignende avtaler som lar kundene spre strømregningene utover året, er et frivillig produkt som flere kunder ønsker og er fornøyde med.

- Slik spredning av regningene gjør det relativt forutstigbart for strømkunden. Innbetaling må endres litt hvis strømregninga går veldig mye opp og ned, så ikke restsaldoen blir for stor, men det er et positivt produkt, såfremt strømselskapene varsler godt og forklarer det nøye, sier politisk rådgiver Ulf Møller i Energi Norge til Dinside.

Han sammenligner det med å kjøpe en oppvaskmaskin på delbetaling. Selv om det ikke blir helt likt, blir det litt av den samme tankegangen, ved at du fordeler strømregningene utover året.

- Myndighetene er på helt feil spor i henhold til europeisk lovgivning, som er en del av norsk lov. I elmarkedspakke 3 sier de nemlig at strømregningene skal kunne fordeles utover året og at det skal utvikles gunstige betalingsløsninger, sier Møller

- Men myndighetene har sagt at ordningene er for uoversiktlige?

- Hvis de mener at informasjonen og presentasjonen er for dårlig, vil vi gjerne sette oss ned å se på hvordan det kunne vært bedre. Alle leverandørene sender en reell faktura hver måned, slik at strømkundene får god opplysning om hva de faktisk har brukt og betalt for strøm. Vi skjønner ikke hvordan dette ikke er god opplysning om de reelle strømkostnadene, svarer Møller.

- Søksmål kan høres drastisk ut?

- Denne saken har vært behandlet av RME og Energiklagenemnda, som ga RME støtte. Det finnes ingen ankemuligheter, så da varsler Fjordkraft søksmål på vegne av kundene som ønsker produktet, sier Møller.

- Med tanke på de høye strømprisene nå til dags, er det ekstremt ille at en slik betalingsordning fjernes akkurat nå, legger han til.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer