De beste kostholdsrådene

Frokost, umettet fett, vann og fysisk aktivitet. Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky gir deg sine seks beste kostholdsråd.

Publisert
Sist oppdatert

1. Lev hjertevennligVi trenger fett, det gjelder bare å velge riktig type og mengde. Velg umettet fett, som har vist seg å være gunstige for både kolesterolverdier og blodtrykk.

• Til matlaging: matolje, gjerne olivenolje, rapsolje eller soyaolje, eventuelt flytende margarin.

• På brødet: de mykeste plantemargarintypene, gjerne lettvariantene eller de med kolesterolsenkende effekt.

• Til baking: myk plantemargarin.

Les også: Bli slank med rett fett

2. Tenk på skjelettet Det er ikke bare når vi er små det er viktig å ta hensyn til skjelettet. Få i deg rikelig med mager melk, yoghurt og ost, som er de beste kildene til kalsium i kosten. Spis fet fisk eller ta tran for å få i deg vitamin D som må til for at kalsium skal bli tatt godt opp fra tarmen. Vær også ute i sola når du har mulighet, for sola danner vitamin D i huden.

Fysisk aktivitet er viktig for å styrke skjelettet og for å opprettholde beinmassen lenge. Velg aktiviteter der du bærer kroppsvekten din. Stump røyken! Røyking svekker skjelettet svært mye fordi det setter kvinner i overgangsalderen flere år tidligere enn de som ikke røyker.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer