Tibber

- De graver sin egen grav

I går kom nyheten om strømselskapet Tibber endrer faktureringsrutinene, noe som har fått kunder til å rase.

BYTTET LEVERANDØR: Tidligere kunde Irene Øvland Ølstørn byttet fra Tibber etter beskjeden om at man må forhåndsbetale forbruket for halve oktober. Foto: Pernille Nilssen
BYTTET LEVERANDØR: Tidligere kunde Irene Øvland Ølstørn byttet fra Tibber etter beskjeden om at man må forhåndsbetale forbruket for halve oktober. Foto: Pernille Nilssen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I går lanserte Tibber tre ting – mulighet til å endre forfallsdato, mulighet til å utsette å betale strømregninga i 30 dager gebyrfritt og ny faktureringsperiode der du betaler for strømmen til og med forfallsdato. Sistnevnte har fått flere til å reagere kraftig.

Tibber-kunder må på neste faktura betale for halvannen måneds forbruk: Det reelle forbruket i september, pluss det Tibber estimerer for halve oktober.

- De graver sin egen grav, mener tidligere kunde Irene Øvland Ølstørn.

Reagerer

- Det er endret faktureringsperiode som har fått mest oppmerksomhet i media, mens mottakelsen fra kunder er mer nyansert. Mange har allerede tatt i bruk de nye funksjonene, mens en del reagerer negativt, sier PR og kommunikasjons manager Gaute Haaversen-Westhassel i Tibber.

En av dem som har reagert negativt er Ølstørn som har vært en trofast kunde i over to år.

- Jeg visste ærlig talt ikke om jeg skulle le eller frese da det gikk opp for meg hva Tibber kommuniserte i den aktuelle e-posten, sier Ølstørn.

Hun forklarer til DinSide at hun måtte lese gjennom e-posten et par ganger ettersom hun trodde hun misforsto hva som faktisk sto der.

- De framstår som ekstremt sleipe, legger hun til.

Byttet leverandør innen en time

Ølstørn har vært svært fornøyd med Tibber som strømleverandør og har gjennom de to siste åra vervet både venner og familie, men bestemte seg for å bytte selskap etter e-posten med to dagers varsel ramlet inn.

- Jeg heiv meg rundt og byttet strømleverandør i løpet av en time, sier Ølstørn og mener dette er disharmoni med profilen deres.

- Vi har forståelse for at kunder nå vurderer å bytte selskap, men håper nye betalingsløsninger gir kundene mer fleksibilitet og kontroll over egen økonomi og derfor et ønske om å bli, sier Haaversen-Westhassel i Tibber.

På spørsmål hvor mange kunder de har mistet det siste døgnet, sier Tibber at de kan ikke oppgi tall på hvor mange kunder som har byttet strømleverandør.

- Fremover vil vi sørge for at flest mulig forstår hva de nye rutinene innebærer for dem personlig, hjelpe dem med å ta bruk i løsningene for å bestemme forfallsdato selv og søke om betalingsutsettelse, dersom det er nødvendig, forklarer han videre.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer