Onsdag 14. oktober ramlet det fem like brev inn i postkassen til DinSide-journalist Kristina Picard. Alle var fra Telenor mobil, som takket for at hun hadde blitt kunde. Med hver sending fulgte SIM-kort og nytt mobilnummer.
I samme postsending fikk mannen hennes brev fra både Telenor og Netcom, med det samme budskapet: Velkommen som kunde - her er ditt nye SIM-kort.
Problemet var bare det at ingen av dem hadde bestilt SIM-kort fra telefonselskapene.
– Både mannen min og jeg har mobilabonnementer gjennom jobben, og hadde ikke bestilt verken nye telefoner, eller SIM-kort, så jeg skjønte raskt at noe var galt, sier Kristina Picard.
Hun ringer til Telenor, og får vite at det var bestilt enda flere mobilabonnementer i hennes og mannens navn.
– Jeg fikk selvfølgelig sperret alle sammen. Det samme måtte jeg gjøre hos NetCom.
Må finne seg i identitetstyveri
Pakkene allerede hentet
De som har bestilt abonnementene, har gjort dette for å sikre seg billige telefoner. Både i nettbutikken til Telenor og i nettbutikken til NetCom har det blitt bestilt dyre iPhone-, Nokia- og Sony Ericsson-telefoner samt en bærbar PC. Det underlige er at de er bestilt til Picards adresse.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger