De nye farlige yrkene

Det kan være helsefarlig å være telefonselger. Ekspert på bedriftshelsetjeneste advarer mot dårlig arbeidsmiljø i nye serviceyrker.

Publisert
Sist oppdatert

Nye serviceyrker popper opp i raskt tempo. I dag jobber for eksempel 20 000 nordmenn i callsentre.

Innholdet i de nye jobbene styres i stor grad av kunder og teknologi. Lønnen er ofte prestasjonsbasert, og du er i stor grad overlatt til deg selv.

- Å behandle kunder betyr ofte sterke påkjenninger man ikke skal sitte alene med. Alle har fremdeles behov for tilhørighet og et kollegialt fellesskap, selv om arbeidsoppgavene og arbeidsplassene endrer seg, sier direktør og lege Geir Riise i Hjelp 24, landets største bedriftshelsetjeneste.

Mange av de skrevne og uskrevne regler i arbeidslivet gjelder ikke i de nye yrkene, mener han.

Tidligere undersøkelser viser at spesielt menn i stressende jobber utsettes for hjerte-og karsykdommer.

 

Asbest

Historien viser hvor viktig det er med føre-var-holdninger i arbeidslivet.

- Da for eksempel asbesten kom, ble den nærmest sett på som et vidundermiddel som kunne brukes til mangt. Etter mange år oppdaget man at den i stedet var helsefarlig. Vi må unngå å gå i samme felle med de nye yrkene, sier Riise.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer