Coronaviruset

De sikreste «krise-yrkene»

Det er spesielt to bransjer som skiller seg positivt ut når krisa står på som verst, mener ekspertene. Ny Nav-rapport framholder at coronaviruspandemien har satt fart på behovet for omstilling i arbeidslivet.

STENGT, IGJEN: I mars 2020 måtte flere bedrifter stenge dørene for å hindre spredning av coronaviruset, og nå er det atter en gang nedstengning på Østlandet grunnet den muterte virusvarianten. Bildet er fra Strømmen storsenter. Foto: NTB
STENGT, IGJEN: I mars 2020 måtte flere bedrifter stenge dørene for å hindre spredning av coronaviruset, og nå er det atter en gang nedstengning på Østlandet grunnet den muterte virusvarianten. Bildet er fra Strømmen storsenter. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nav har analysert trendene i arbeidsmarkedet fram mot 2035, og deres spådom er at arbeidsmarkedet blir mer ustabilt, samt at folk må regne med hyppigere jobbskifter framover.

I tillegg venter Nav at Norge vil mangle arbeidskraft innen særlig yrkesfag og helsefag, at det er økt risiko for at flere havner utenfor arbeidslivet og at folk må oppdatere kompetansen sin oftere, skriver NRK.

– Coronapandemien «speeder opp» omstillingsbehovene i arbeidslivet. Både arbeidsgivere og arbeidstakere må være forberedt på at arbeidslivet kan endre seg ganske raskt, sier Nav-direktør Hans Christian Holte.

Stengt, igjen

Våren 2020 ble flere hundretusener av nordmenn permitterte eller sagt opp på grunn av coronavirusets herjinger i samfunnet.

Høystatusyrker, for eksempel innenfor luftfartsbransjen, og ansatte i handels-, hotell- og restaurantbransjen er blant de som ble hardt rammet da det ble innført strenge reiserestriksjoner og «portforbud».

Andre yrkesgrupper fikk veldig mye å gjøre - og fikk betydelig forhøyet status i kjølvannet av coronavirusutbruddet. Dette gjelder spesielt ansatte innenfor helsesektoren.

ÅPENT: Kommuneoverlegen i Nordre Follo kommune kom med en redegjørelse over hvilke butikker som får lov å holde åpent under tiden med de nye coronatiltakene. Video: Nordre Follo kommune. Vis mer

Nå er det igjen nedstengninger på Østlandet, grunnet den muterte virusvarianten som har spredt seg.

To yrkesgrupper skiller seg ut

Sven Fossum, kommunikasjonsdirektør i bemanningsbyrået Manpower, mener det er belegg for å si at synet på en del yrker har endret seg i lys av coronaviruset.

- De to yrkene jeg spesielt tenker har kommet styrket ut i sin anseelse, er butikk- og helsemedarbeidere, sier Fossum til Dinside.

- Gjennom krisen fikk vi ny respekt for yrkesgrupper som ikke hadde privilegiet det er å kunne trekke seg tilbake på et trygt og sikkert hjemmekontor, slik mange av oss andre kunne, fortsetter Fossum.

Disse gruppene tok rett og slett «en for laget»: De jobbet og stod på slik at vi både fikk mat og pleie, ifølge bemanningseksperten.

VISES IGJEN I SØKERTALLENE: Den nye statusen til helsearbeidere viseS igjen i årets søkertall til fagskoler. Kilde: Samordna opptak.
VISES IGJEN I SØKERTALLENE: Den nye statusen til helsearbeidere viseS igjen i årets søkertall til fagskoler. Kilde: Samordna opptak. Vis mer

Yrkene som står støtt, uansett

På spørsmål om det er noen yrkesgrupper som vil stå stødig uansett samfunnssituasjon og i flere krisesituasjoner, svarer Fossum at han vanskelig kan se for seg en krisesituasjon uten at det er behov for helsearbeidere.

SMITTEVERN: Dagligvarekjedene innfører en rekke tiltak for å minimere smitte. Video: Dagbladet Vis mer

- Generelt er dessuten offentlige stillinger mindre konjunkturavhengige enn private, og sådan «tryggere havner» i en krise, sier Fossum i Manpower.

- Det er jo interessant å observere at det i denne krisen også har oppstått muligheter i flere bransjer. Spesielt har vi merket det innen dagligvare og logistikk, både ved behov for råvarer til matlaging i hjemmene og frakting av varer kjøpt på nett hjem til den enkelte, sier han videre.

- Store bransjeforskjeller under corona

Håvard Lismoen, fagsjef i YS, har plukket ut noen interessante funn fra Arbeidslivsbarometeret for 2020.

- Det er store, bransjemessige forskjeller på konsekvensene av coronakrisen. Vi har gjort en korrespondanseanalyse, for å gjøre dette enda tydeligere, sier Lismoen til Dinside, og viser følgende diagram:

BRANSJER I CORONAKRISEN: For å se større diagram, trykker du på bildet. Forklaring finner du under. Kilde: YS.
BRANSJER I CORONAKRISEN: For å se større diagram, trykker du på bildet. Forklaring finner du under. Kilde: YS. Vis mer

Lismoen forklarer funnene i diagrammet slik:

  • Øverst til venstre finner vi de bransjene hvor ansatte stort sett har møtt på jobb og har hatt mer å gjøre under coronakrisen enn før. Dette er bransjer som pleie, omsorg og helsetjenester. Ansatte i bank og finans har ofte hatt mer å gjøre enn før, men her har en i større grad vært pålagt å jobbe hjemmefra.
  • Nederst til venstre i diagrammet finner vi offentlig forvaltning, telekommunikasjon og IT, barnehage og skole, olje, gass og energi og ansatte med lang utdanning i andre bransjer, inkludert forskning og analyse. De skiller seg alle hovedsakelig ut med mange ansatte i pålagt hjemmekontor. Bransjene i de to rutene til venstre i diagrammet har det til felles at virkningene av coronatiltakene anses som mindre alvorlige.
  • I de to rutene til høyre finner vi bransjene hvor en høyere andel av de ansatte har opplevd mer alvorlige konsekvenser - det være seg redusert arbeidstid, permittering eller inntektstap. Lengst til høyre finner vi reiseliv, hotell, restaurant og servering. Blant ansatte i disse bransjene, svarte hele 59 prosent at de hadde vært permitterte da undersøkelsen ble gjennomført. Nesten halvparten svarer at de har tapt inntekt. Også ansatte i varehandel, butikk og transport har hatt en høy andel permitterte. Dette er også bransjer hvor få jobber hjemmefra. Ansatte i kultur, idrett og organisasjoner og i forretningsmessig tjenesteyting har også en relativt høy andel permitterte, samtidig som også mange i disse bransjene har vært pålagt hjemmekontor.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer