De ulike kjøpegruppene

Publisert
Sist oppdatert

En tur i lørdagshektiske handlegater gir deg hele spennet. Fra grå familiefedre med slagstøvler og abonnement på Vi Menn til ultrahippe trendnisser med måneklær og bladet Wallpaper under armen.

Markedsteoretikere og reklamefolk deler folket inn i fem kjøpegrupper. For de såkalte innovatørene, som er en av kategoriene, er selv ikke Wallpaper hipt nok.

Gruppene

Innovatørene utgjør bare et par prosent av folket, og er først med å skaffe seg det siste. De liker å prøve nye ting og er ofte opptatt av teknologi.

Deretter kommer såkalte tidlige adoptere, som utgjør en større gruppe enn innovatørene. De kjøper også nye ting raskt, men gjerne litt etter innovatørene. Den tidlige majoritet, som utgjør 30 prosent av markedet, må gjerne ha en slags garanti eller aksept for at produktet kan kjøpes. De bruker derfor lengre tid på å bestemme seg for å handle.

Den sene majoritet utgjør også rundt 30 prosent av markedet. Disse er grunnleggende skeptiske til nyvinninger, og kjøper ikke før nesten alle andre har gjort det. Etternølerne er senest på avtrekkeren. De er svært mistenksomme til alt nytt. Når de endelig har fått ut fingeren, er "det nye" allerede erstattet av noe nyere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer