Den beste og verste hurtigmaten

Hvem har tid til å lage mat under OL-innspurten? Her er kjappmaten du bør velge - og den du bør ligge unna.

Noen burgere er sunnere enn andre. Foto: Colourbox
Noen burgere er sunnere enn andre. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Her på DinSide har vi laget en rekke tester av mat. I denne artikkelen har vi samlet «best»- og «verst»-resultatene i testene som har omfattet hurtigmat. Du finner også linker til de fullstendige testene her.

Så hvilken hurtigmiddag, hurtigpizza, McDondalds-burger eller hvilket minimåltid bør du velge? Sjekk selv!

HURTIGMIDDAG

Ernæringsfysiolog Ina Garthe i ernæringsavdelingen ved Olympiatoppen gjennomførte testen.

Her er testkriteriene:

  • Næringsinnhold og ingredienser: Ferdiglagde hurtigmiddager har ofte for mye salt og mettet fett og for lite grønnsaker og proteiner. Høyt saltinnhold regnes som 1,25 gram salt (0,5 gram natrium) eller mer per 100 gram vare, og et middels saltinnhold er på 0,25-1,25 gram (0,1-0,5 gram natrium) salt per 100 gram vare.
  • Evnen til å mette: Gir produktet en god metthetsfølelse?
  • Kalorier: Hvordan er det totale kaloriinnholdet?
Verken smak eller pris er inkludert i vurderingen.

Den sunneste hurtigmiddagen

Innhold: Kokt pasta (vann, fullkornsdurumhvetemel 10 %, durumhvetemel), kylling 12 %, erter, vann, brokkoli, sukkererter, grillede tomater (tomater, sukker, vann, salt, E509), basilikum, spinat, ost, olivenolje, vegetabilsk olje, salt, hvitløk, modifisert stivelse, sukker, mysepulver, krydderekstrakt, aroma, gjærekstrakt og stabiliseringsmiddel (E500, E331). Saltinnhold 0,7 %

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.