Den beste sommermaten

Her er sommermaten du bør få i deg akkurat nå.

En kopp med moreller, cirka 17 bær totalt, inneholder omkring 87 kcal og gir 2,9 gram fiber. Foto: colourbox.com
En kopp med moreller, cirka 17 bær totalt, inneholder omkring 87 kcal og gir 2,9 gram fiber. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er nesten ikke noe som gir en bedre følelse av sommer enn en stor kurv med ferske jordbær lukten av grillet mais. Ja, sommeren er høysesong for både frukt og grønnsaker. Og ikke bare smaker det godt – det er også veldig bra for helsa!

Studier viser at inntak av frukt og grønnsaker kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdom, visse kreftformer og diabetes type 2. Og siden de er fylt med mye vann, er det relativt få kalorier i frukt og grønnsaker, i tillegg til lite fett og ikke noe kolesterol.

Det er ikke alle frukt og grønnsaker som har høysesong nå i sommer, men her viser vi noen næringsrike matvarer som er på sitt beste i sommermånedene:

Maten du ikke bør droppeMaten som holder deg frisk

Mais

Mais er en kornvare. Kornvarer er kjent for å kunne redusere risikoen for slag, diabetes type 2 og hjertesykdom.

En halv kopp kokt mais inneholder cirka 88 kcal og 2,3 gram fiber, ifølge MSNBC. I tillegg er mais en god kilde til enkelte B-vitaminer, som folat. For å kunne kopiere og lage nytt arvemateriale (DNA) til nye celler i kroppen, trenger du folat.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer