Kampen om dagligvarekundene er knallhard, og kjedene kappes om å være billigst.
Det var knyttet stor spenning rundt hva som ville skje med dagligvareprisene etter 1. mai, da Kiwis prislås skulle slutte. Spesielt prisen på sunn mat har skutt i været det siste året, viser ferske tall fra SSB.
Til tross for prislås, etter påske krøp prisene oppover på en rekke dagligvarer, men ser vi på vår «handlekurv», er forskjellen minimal.
Vi har sjekket prisen på mer enn 70 helt vanlige dagligvarer jevnlig siden januar, og ble forbløffet da vi så resultatet.
I januar kostet den billigste handlekurven 3071,54 kroner, den dyreste 3102,06 kroner. Nå, tre og en halv måned seinere, koster den billigste handlekurven 3152 kroner, den dyreste 3177.
Snittprisen, altså tverrsnittet av de fire største lavpriskjedene, har økt med drøye 70 kroner.
- Et øyeblikksbilde
Det var Extra som kom dårligst ut da vi testet både 27. april og 02. mai,
Det er også her det har skjedd mest. Fra torsdag til tirsdag ble totalsummen kuttet med rundt 30 kroner, noe som kanskje illustrerer godt hvor små forskjellene er her.
- Vi er nå inne i en periode der prisene justeres hyppig for at Extra skal være like billig som konkurrentene, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, til DinSide.
- Tester som denne er bare et øyeblikksbilde som ikke tar hensyn til de siste prisjusteringene, tilbud eller kampanjer.
Han peker på at kunder som besøker butikkene i dag vil finne andre priser enn vi fant i går.
- Extra lover at vi skal være minst like billige som konkurrentene, og det står vi ved. Kjedene følger hverandre tett, og nå ser vi at differansen er minket, men vi jobber hver dag for å være like billige.
Han viser også til at enkelte kampanjer eller tilbud kan gi store utslag, og at dette går flere veier.
- Vi har flest tilbud og kampanjer, og konkurrentene følger våre tilbud.
- Det gjør dere også? Som for eksempel Kiwis prislås?
- Ja, vi og gjør det, du vil se at vi har tilpasset prisene våre her, men de har ikke like mange kampanjer og tilbud som vi har.
Bak tallene
Før vi lar dere som er interessert dykke nærmere ned i tallene, er det greit med et par presiseringer:
- Summen av disse handlekurvene er teoretisk. For det første er størrelsene tilpasset for at det skal være lettere å sammenlikne. Flere varer er regnet om til kilo- eller literpris, mens for eksempel bleier og våtservietter er omregnet til stykkpris.
- For sammenlikningens skyld har vi også tatt noen valg. For noen produkter har vi valgt løsvekt, andre produkter den billigste varianten, for andre igjen har vi gått for en spesiell utgave av en spesifikk merkevare.
- Det er også et øyeblikksbilde, slik situasjonen er nå, endrer prisen seg fra minutt til minutt.
- Prisene vi har brukt er hylleprisen, og noen av butikkene kan ha flaks med kampanjer eller tilbud.
- Kampanjer som innebærer kjøp av flere produkter (3 for 2, 2 for 50, etc.) er ikke tatt med i beregningen. Det er heller ikke butikkenes ulike kundeprogrammer og rabatter til medlemmer. Avtaler på bleier og hygieneprodukter er heller ikke tatt med.
- Bestiller du fra Oda, må du også ta med eventuelle frakt- og emballasjekostnader i beregningen.
- I butikk kan du lett ta med deg et handlenett, men for alle som må kjøre til butikken, utgjør også dette en kostnad.
Slik blir maten billigst
Er det en ting du skal ta med deg fra denne pristesten er det dette: Ha øynene med deg. Sjekk kampanjer, se etter kilo- og literpris og let etter det billigste alternativet. Kanskje er det greit å ha litt sukker i ketsjupen likevel, eller å drikke cola uten sukker?
Det er også smart å lete litt etter de gode tilbudene. For eksempel er det ikke alltid lett å finne det billigste alternativet, vår erfaring er at det er ofte gjemt litt unna, og ikke alltid er i øyehøyde.
Det er heller ikke alltid de har det tilgjengelig. For eksempel har Rema 1000 butikken vi har sjekket priser i ikke hatt den billigste skinka tidligere, den prisen har vi måttet hente et annet sted. Denne gangen hadde de ikke den billigste kyllingen, eller den billigste kålen, bare dyrere (og mye bedre) sommerkål. Men vet du at det burde finnes: Spør. Om ikke personalet kan hjelpe deg med å finne varen du ønsker, fordi de ikke har den inne, kan de kanskje bestille den inn til neste gang.
Billigere enn januar
Et par varer har gått ned i pris siden vi sjekket i januar. Et av dem er en sekspakning med økologiske egg. De siste månedene har prisen vaket mellom 25 og 30 kroner. Nå koster en sekspakning med økologiske egg 21,90 kroner. Og det i en periode der det ofte er utsolgt for flere varianter.
Omo Color er et annet produkt der prisen har vært i fritt fall. De siste månedene har prisen falt flere titallsprosent fra 60 kroner.
- På grunn av beinhard konkurranse er prisen blitt presset ned til 39,40 kroner, sa Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til DinSide - og kort tid etter var prisen falt ytterligere: Nå koster en boks Omo Color 36,50 kroner.

- Unormalt lav pris
En enda større gladmelding er likevel denne: DinSide har fulgt krympflasjon-fenomenet i lang tid, og vi ser stadig oftere at produkter kommer i ny og mindre emballasje, til en litt lavere pris - men som viser seg å være en dyrere kilopris.
I februar skrev vi om Soletti Saltstenger. Først var de vanskelig å få tak i, men da de kom tilbake i butikk, var noe endret: Innholdet hadde krympet fra 250 til 230 gram. Prisen, derimot, var akkurat den samme: 21,50 kroner.
Skulle de ha kostet det samme, skulle prisen ha vært 19,78 kroner.
Det har butikkene gjort noe med. Ikke bare har de satt ned prisen, de har satt den ned mer enn vekten tilsier, og i dag selges saltstengene til 19,40 kroner.