Det skjer helst på et ugunstig tidspunkt, gjerne i utlandet. Du får en sms fra opertøren din om at kredittgrensen er nådd og at abonnementet straks vil bli stengt.
Hemmelighetsfullt hos Telenor
Alle som har abonement betaler telefonregningen på etterskudd. Du står i gjeld til operatøren helt til regningen er betalt, og dette forsvarer at alle operatører innhenter kredittopplysninger på nye kunder. Alle operatører har også en kredittgrense i abonnementene, men de fleste forteller deg ikke om den.
Nå kan det være kjekt å ha en slik kredittgrense, i tilfelle noen har stjålet telefonen din eller du har gått i en datanedlastingsfelle med iPhone-en. Men selskapene bør vel informere om det?
- Kredittgrensen blir satt indivudelt, ut i fra kredittratingen, skriver informasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom. - Der er ikke en satt grense for de ulike abonnementene. Som Netcom-kunde kan du få oppgitt din kredittgrense ved å ringe kundeservice.
Også Telenor sier de har individuelle kredittgrenser. Informasjonssjef Knut Sollid i Telenor Norge sier denne blir satt både ut fra tidligere forbruk og kundens kredittrating. Det må med andre ord være dataprogrammer i sving som med jevne mellomrom rekalkulerer kundens kredittgrense avhengig av hvordan forbruket utvikler seg.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger