De siste ukene har Dagens Næringslivs (DN) mandagsavis bestått av kun 32 sider.
- Det er mangel på annonser som gjør en av landets dyreste aviser så tynn, sier Amund Djuve, sjefredaktør i DN til VG.
Annonsørene er ikke like interessert i mandagsutgaven, derfor har alltid mandagsutgaven vært litt tynnere. Og selv om DN opplever sterk nedgang i annonseinntektene, merker de større interesse fra leserne.
Les også: Bare seks bilprodusenter overlever krisen
Opplaget kan reduseres
Det er grunn til å tro at vi ikke står overfor noe strålende annonsemarked i 2010 heller. Annonser er sensykliske, men de fleste medieaktørene vil allikevel ha gode overlevelsesmuligheter. De som har slitt i høykonjunktur, får det imidlertid tøft, sier Atle Vereide, medieanalytiker i SEB Enskilda til Journalisten.
Han mener merkevareannonsering kan falle 5-10 prosent.
Når det gjelder løssalgsaviser som Dagbladet og VG, tror Vereide at de heller vil merke krisen i høyere grad på opplag enn annonser. Han tror både Aftenposten og Dagens Næringsliv kommer til å merke fravær av rubrikkannonser.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger